Beriksson

Baladins nya ölgelé och -choklad

Pressmeddelande   •   Jul 17, 2013 15:58 CEST

Ölet bär på en lång tradition som en dryck av relativt enkel karaktär. Men på senare år har ölet fått nya associationer och nått nya målgrupper då det har blivit populärt att experimentera med ingredienser och smaker för att skapa nya spännande och mer komplexa kombinationer. Ett experimenterande bryggeri är det innovativa Italienska bryggeriet Baladin som i våras var med i SVT:s produktion ”Det nya öllandet”. Baladin som nu tar ölutforskandet ett steg längre har nu dessutom börjat använda öl som en ingrediens för att förhöja smaker genom deras nya ölgelé och -choklad.

Ölbryggeriet Baladin leds av en innovatören Teo Musso som med sitt spretiga hår och nyvakna uppsyn gör öl vars smak får vem som helst att le som ett saligt barn som precis fått en glass. Teo strävar efter att framställa naturliga produkter som tar avstamp i traditioner och gamla recept men tillför nya idéer och sätt att erbjuda produkterna på. Dessa idéer delar Teo med Simone Sabaini från Sicilien, som med sitt företag Sabadi producerar ekologisk råchoklad som har mer smak och arom än en konventionellt producerad choklad. Dessa två visionärer lanserar tillsammans en chokladserie med en unik choklad till varje Baladinöl som i kombination lyfter varandra och ger en härlig smakupplevelse. Dessa choklader har smaker såsom vitpeppar-kardemumma. Baladin har även tagit fram två geléer som passar väl till en getost eller vitt kött. Ytterligare produkt i Baladins nya ölprodukt-serie är chokladpraliner som fyllts med Stouten Noël. Sedan tidigare tappar Baladin mousserande drycker som liksom hans öl balanserar väl mellan olika smaker, såsom drycken Ginger med ingefära, ursprungsskyddade apelsinskal, örter, och vanilj. Luta dig bakåt, blunda, smaka och låt dig tas med på en smak-bergodalbana. Du kommer att känna smaker du aldrig tidigare upplevt.

Ölgelén finns i två varianter, gjord av ölet SUPER och ISAAC, de innehåller 106 ml och kostar cirka 45 kronor i butik. Chokladen till öl finns i sex olika varianter och varje ask innehåller 4 tunna chokladbitar och kostar cirka 56 kronor i butik. Chokladpralinerna med öl kommer i en glasburk som innehåller 8 praliner och kostar cirka 90 kronor i butik. Produkterna lanseras i butiker i Sverige i början av augusti. Baladins ölprodukter säljs i välsorterade specialbutiker. På vår hemsida finner du en lista på var Baladins kolsyrade alkoholfria drycker säljs, listan uppdateras inom kort med ölprodukterna: beriksson.net/baladin.

Beriksson är ett västsvenskt familjeföretag med säte i Trollhättan. Vi importerar och distribuerar gourmetprodukter från Italien, Frankrike, Ecuador, Schweiz, England och Vietnam och vi distribuerar även lokala svenska produkter. Vi levererar noga utvalda gourmetprodukter från områden där de mest delikata råvarorna odlas och kunskapen att förädla dem är stor.