Kulturföreningen Festivus

Bandsläpp till Kajrocken

Pressmeddelande   •   Jul 21, 2012 00:27 CEST

I Am So Me, Borlänge: I Am So Me är ett pop/punk-band ifrån Borlänge vars sound kan liknas vid en tung mix av Blink 182 och Backstreet Boys. Journalister har liknat deras förmåga att producera energi på scenen med ett kärnkraftverk och även jämfört bandet med legendariska Green Day. Influenserna från den moderna, amerikanska pop/punk och hardcorescenen har satt I Am So Me i det fack den svenska musikscenen saknar idag. Om du vill toppa din sommar med ett energifyllt livepaket i sommarkvällen så missa inte detta!

Facebook: https://www.facebook.com/iamsomeband

Chameleon, Katrineholm: Med en kvinnlig sångare som frontfigur, hårda gitarriff tillsammans med melodiska partier, dynamiskt trum och baskomp, gör att Chameleon sticker ut ur mängden.

Facebook: https://www.facebook.com/ChameleonSweden

Myspace: http://www.myspace.com/chameleonsweden

Spotify: http://open.spotify.com/album/06bZPBAeJPlkPYpCXPhM0o

Easylaid, Sundsvall: Easylaid förknippas med hårdrock i klassisk anda men med ett modernt ös och en fantastisk sångare. De släppte sin debut singel ”Bad Desires” den 16 Mars som nu även finns på Spotify. Musiken är riffbaserad med ett patenterat sväng utöver det vanliga. Som de grekisk-mytologiska sirenerna bjuder Easylaid in publiken på sina spelningar med inbjudande intro toner till varje låt innan de sedan släpper lös tunga riff som går in i benmärgen och publiken fångas i en elak rock-eufori.

Bandet bildades år 2010 genom att sångaren Nicklas Winlöf, gitarristen Fredrik Danielsson och basisten Pelle Eklund lämnat sitt tidigare projekt och gick under genren Rock/Pop. Senare under hösten sökte de en förste gitarrist och fann Dennis Sendelbach, som snabbt blev en stadig pelare i bandet med en säregen tung/funkig stil och bandets sound gick då mot en hårdare riktning. När Kim Bjuhr strax därefter kom in på trummorna var magin ett faktum, Easylaid spelar sedan den dagen sydstats inspirerad hårdrock med ledstjärnor som Slash’s Snakepit och Pantera.

Sedan 2011 så har Easylaid spelat på de flesta scener i Sundsvall och blivit ett erkänt band, men det var inte förrän ”Manifest on tour” landade i Sundsvall innan jul som Easylaid fick sin demo hyllad av domarna och blev erbjuden förlagskontrakt på stående fot. Dock kom de i kontakt med Patrik Frisk (vd för Ninetone Records) och skrev därefter kontrakt med dotterbolaget Pantherfarm.

Easylaid har varit förband till bland annat ex. Guns N’ Roses medlemmen Gilby Clarke, Badmouth och Kristian Anttila för att nämna några.

Facebook: http://www.facebook.com/Easylaid

Bernard Et Bianca, Göteborg: Ett av landets hetaste folk’n’roll band kommer till Kajrocken 2012. BERNARD ET BIANCA bildades hösten 2010 och släppte sitt första album i februari 2012, En riktig raketstart med andra ord och i år står de på landets bästa scener. De levererar alltid till 100 % på scen och det svänger ordentligt när BERNARD ET BIANCA drar igång.

Facebook: https://www.facebook.com/bernardandbiancamusic

Spotify: http://open.spotify.com/album/5Li3Srjl4POXz8U0p55uKa

Youtube: http://www.youtube.com/watch?v=yGkpKnNPUbc&feature=youtu.be&t=47s

Kajrocken 2012 arrangeras i samarbete mellan Kulturföreningen Festivus och Studiefrämjandet.