Kulturföreningen Festivus

Bandsläpp till Kajrocken

Pressmeddelande   •   Jul 21, 2012 00:45 CEST

Duckwalk Rangers, Katrineholm: Duckwalk Rangers bildades 2008 i Katrineholm av trummisen Mange och gitarristen/sångaren Andreas med ambitionen att skriva musik som sparkar rumpa. Efter två EP’s valde dåvarande basist att sluta och den nuvarande basisten Oskar hoppade in. Duckwalk Rangers är ett högoktanigt rock`n´roll band med fokus på att leverera ösiga liveupplevelser.

Facebook: https://www.facebook.com/duckwalkrangers

Spotify: http://open.spotify.com/artist/2wtGMkC5ciAU4J3may21ao

Slow Show, Nyköping: 2008 började popbandet Slow Show att spela och utgjordes då av tre kompisar från den lilla orten Nävekvarn. 2012 är bandet en duo med bas i Nyköping. Slow Show har hittills hunnit med cirka 50 spelningar med bland andra Docenterna, Hell on Wheels och Miss Li, samt gjort ett flertal EP-skivor och singlar på både svenska och engelska.

Facebook: http://www.facebook.com/slowshowmusic

Spitfire, Katrineholm: Den här uppsättningen (det har varit många!) av Spitfire återförenades i början av 2010. Nästan alla är orignalmedlemmar ifrån 80-talet, förutom trummisen Lasse Pajula. Jag (Rappe) hade ett långt uppehåll med gitarrspelande under nittiotalet p.g.a missbruksproblem, det blev helt enkelt inte mycket spelande, för jag var inte i tillstånd för det. Men nu har jag varit nykter sedan 2003. Trummisen och basisten har spelat i olika projekt, basisten i ett band som heter Hoboken och trummisen i bl a Arcainia, ett metalgäng ifrån Katrineholm. Gitarristen Rexa och jag hade ett projekt som hette Mothergoose, där jag spelade bas. Men det kommer jag inte ihåg så mycket av…hehe. Spitfire har återförenats ett par gånger tidigare, b.l.a 2005 med Charlie Härenvall på orgel (en känd Katrineholmsprofil). Min bror Kimmo hade ett projekt som kallades Fireheart i början av 90-talet och dom spelade lite Spitfire material. Kalle Fernlund som spelade trummor med oss på 80-talet flyttade till Australien, bröderna Heikkinen som var med på singeln och på Scandinavian metal attack skivan slutade att spela, tror inte dom lirar alls nu. Vi spelar nu 70-tals influerad hårdrock, med inslag av moderna prylar. Nya låtar skrivs hela tiden och vi försöker komma ut på gig så mycket vi hinner.

Facebook: https://www.facebook.com/pages/Spitfire-Sweden/102140766508979

Mamont, Nyköping: Vråltung stonerrock från Nyköping som med mördande riff och psykedeliska utflykter trampar sönder varje scen i dess väg. Låten Carnal Desire är aktuell i soundtracket till den norska proffssnowboardfilmen ”A Shot In The Dark”. Till hösten släpper bandets sin debutplatta genom Ozium Records. Den sista mammuten lever, och ska ut i strid!

Facebook: http://www.facebook.com/mamontsweden

Myspace: http://www.myspace.com/mamontswe

Kajrocken 2012 arrangeras i samarbete mellan Kulturföreningen Festivus och Studiefrämjandet.