Kulturföreningen Festivus

Bandsläpp till Kajrocken

Pressmeddelande   •   Jul 21, 2012 01:15 CEST

Our Local Gang!, Sörmland: Vi startade upp Our Local Gang! 2009, med hjälp av en portastudio. Efter några månader fick vi möjlighet att utnyttja en enklare studio när vi ville, och sedan dess har det rullat på. Från att ha varit en duo som enbart koncentrerat oss på att spela in, tills i dag, då vi lägger mer mest kraft på att repa och att spela ute. Tanken med OLG! är göra det vill göra, vi vill absolut inte känns oss bundna till genrer vilket gör att vi låter ganska annorlunda ”på skiva” jämfört mot vad vi gör live. Centralt finns de politiska texterna och även dom starka sångmelodierna. Sedan ett par år tillbaka har vi även skivbolaget Soundbastard Records som backar upp oss, hjälper oss med studiotid, spelningar, kontakter osv.

Facebook: http://www.facebook.com/pages/OUR-LOCAL-GANG/181174464808

Spotify: http://open.spotify.com/artist/1YZOh3oT0sax2i6kVPUmJR

Fair Of Freaks, Norrköping:

Fair of Freaks bildades 2008 som ett Van Halen coverband. Med tiden utvecklades lusten för att skriva eget material där olika genre inom hårdrocken blandas friskt till en fulländad kompott utan dess motsvarighet!

Fair of Freaks musik kan beskrivas catchy och melodisk hårdrock med rötterna i 80-talet, där en modern krydda har tillsats. Med säkra hits som Changes, Now you’re gone, Beautiful Ice och Other Ways så lämnar Fair of Freaks ingen oberörd!
Sångaren Sean Sanders blev personligen kontaktad av TV3s talangtävling True Talent för audition. Sean älskar country och akustiska gitarrer, men smyger lite grann med det för att inte bli retad av de andra bandmedlemmarna.

Bandets gitarrist Lars Boquist medverkade i den amerikanska tidningen Guitar Player vilket fick mycket stor uppmärksamhet i Sverige då han åkte landet runt och visade upp sina färdigheter.
Lars släppte även flera album med Pole Postion, Neondaze och Reptilian. Med sistnämnda band var man även öppningsakt åt Yngwie Malmsteen! Lars är den konstnärliga motorn i bandet och har alltid en catchy refräng på lut!

Hampus Landin var med och startade upp banden Miss Behaviour och Taiga. Som motvikt till Lars melodiska läggning står Hampus förkärlek till growl, smattrande trummor och nedstämda gitarrer i bjärt kontrast!
Basisten Oscar Jonas halkade in i bandet 2010 då man akut behövde en basist till en spelning. Oscar har tidigare spelat med lokala power-metal legendarerna Ravenlords och bidrar till bandet med sin progressiva musiksmak och känsla för takt och ton.

Facebook: https://www.facebook.com/FairofFreaks

Willbow, Eskilstuna: Det blev en rivstart för hårdrocksbandet Willbow när Göran Kunstbergs på fiol/säckpipa och sång, Jimmy Almgren på trummor och Robin Pihl på bas bildade bandet för ett och ett halvt år sedan. Redan efter tre veckor hade de sin första spelning på ett av Eskilstunas största nöjesställen och spelningarna har fortsatt att strömma in. Bland annat så medverkade bandet i den första upplagan av Sweden Proggfest i Stockholm, och gruppen har också hunnit med att spela på puben Ängelen/Kolingen i samma stad. I våras tog sig gruppen sig dessutom ända till distriktsfinal i Livekarusellen som ägde rum på Lokmotivet i Eskilstuna. Bandets udda sättning har lett fram till att istället för luftgitarr, så har det hänt att några av publiken röjt på luftfiol istället på konserterna, vilket medlemmarna så klart uppskattat. I början av 2012 gav Willbow ut sin första fullängdsskiva ”Greetings” med eget material och har fått uppskattande gensvar på den.

Facebook: https://www.facebook.com/Willbowmusic

Kajrocken 2012 arrangeras i samarbete mellan Kulturföreningen Festivus och Studierämjandet.