OLIKA

Bandystjärnan Linnéa Larsson står som förebild för unik bandybok för barn!

Pressmeddelande   •   Mar 12, 2019 16:40 CET

Sportböcker idag skildrar ofta killar i huvudrollen, och med Sveriges första bandybok för barn i ålder 6 – 9, vill vi lyfta Linnéa Larssons uppväxt och väg till att bli en av våra främsta bandyspelare. Flippa bollen, Linnéa! innehåller många närkamper och tävlingsmoment på isen, hennes starka vinterlängtan och förväntan inför Exte-cupen. Men också och en stor dos spänning; på väg till IP ligger nämligen ett Ödehus!

”Bandy är artisteri för mig, att få känna mig fri och bjuda på det lilla extra som bandyn verkligen gör och är!”, säger landslagsstjärnan.

Linnéa Larsson föddes 1995, började spela bandy redan som treåring och har redan hunnit med VM och NM- guld. Numera är hon etablerad i landslaget.

”Det skrivs och uppmärksammas alldeles för sällan om kvinnliga idrottsutövare och förebilder. Att få chansen att skapa något som jag själv efterfrågade som liten är jag jätteglad för. Boken är betydelsefull inte enbart för mig, utan också för sporten i stort. Det var viktigt för mig att boken speglar tjusningen med att utöva sporten, så att det väcker intresse och får fler att vilja spela!”, säger Linnéa om boksläppet.

Flippa bollen, Linnéa! är skriven av sportjournalisten och författaren Anja Gatu och illustrerad av Johanna Arpiainen. Anja har tidigare skrivit sportböcker om bland annat Kosovare Asllani och Marta Vieira da Silva.

OLIKA arbetar på olika områden för att driva positiv förändring i frågor som rör normer, genus & mångfald. Vi vill ge människor fler möjligheter att känna igen sig så att de kan utveckla sina egna unika personligheter och vågar vara sig själva. Det utgår vi ifrån i alla våra böcker, utbildningar, och när vi hjälper företag att utveckla sina varumärken och produkter.

Olika
förlag - utbildning - kommunikation

Ut med stereotyper - in med möjligheter!

www.olika.nu