Kaspersky Lab

Bankuppgifter i fel händer oroar svenskar på nätet

Pressmeddelande   •   Feb 13, 2013 08:10 CET

Svenskar använder datorn för bankärenden nästan lika ofta som för att mejla. Samtidigt uppger mer än hälften av datoranvändare i en ny undersökning att det största orosmomentet kring internetsäkerheten är att finansiell information ska komma i fel händer vid bankärenden eller e-handel.

Undersökningen är utförd på uppdrag av IT-säkerhetsföretaget Kaspersky Lab och kartlägger konsumenters användning av datorer, mobiler och surfplattor. Resultaten visar att nästan nio av tio svenskar gör bankärenden från datorn, nästan lika ofta som datorn används för att läsa och skicka mejl. Även smarta mobiler används för bankärenden: bland iPhoneanvändare är andelen 42 procent jämfört med 36 procent för användare av övriga modeller.

Nästan fyra av fem svenskar e-handlar från datorn. Motsvarande siffra bland iPadanvändare är 46 procent men endast 32 procent bland användare av övriga surfplattor. Mobilen används inte lika ofta för att handla på nätet – endast 15 procent väljer mobilen för detta.

Förlorade bankuppgifter ett orosmoment
Nästan sju av tio användare sparar sina bankuppgifter på datorn. Lika många uppger att den största informationsförlusten skulle vara att om någon fick tillgång till dessa uppgifter. På andra plats är förlust av lösenord och användaruppgifter (66 procent).

Mer än hälften uppger att det största orosmomentet vad gäller internetsäkerhet är att finansiell information ska komma i fel händer vid bankärenden eller e-handel. Samtidigt uppger en tredjedel av användare att de aldrig oroar sig när de handlar på nätet med sitt kredit- eller bankkort.

– Våra liv kommer fortsätta att digitaliseras i takt med ännu smartare prylar och nya webbtjänster. Men det är viktigt att ha ett kritiskt öga när vi rör oss på nätet och exempelvis inte lämna ut personliga uppgifter på sidor vi inte känner till. Att löpande uppdatera datorn med säkerhetspatchar och att ha ett antivirusprogram installerat är också självklarheter, säger David Jacoby, säkerhetsforskare på Kaspersky Lab.

Davids tips för säkra internetbankärenden och e-handel:

• Installera säkerhetsuppdateringar (s.k. patchar) på din dator så fort de släpps av programleverantören
  • Ha ett antivirusprogram installerat
  • Vid bankärenden, kontrollera webbadressen så att du verkligen är inne på bankens hemsida och inte på en fejkad sida
  • Framför allt – använd sunt förnuft!

Om undersökningen

Undersökningen är genomförd i november 2012 av undersökningsföretaget O+K. Undersökningen omfattar nästan 2400 konsumenter i Sverige, Norge, Danmark, Finland, Nederländerna och Belgien. Resultaten ovan baseras på svar från de 321 svenska respondenter som deltog i undersökningen.

Mediekontakt: Bite Communications, 08-402 01 00, kaspersky@bitepr.se

Om Kaspersky Lab
Kaspersky Lab är världens största privatägda leverantör av klientsäkerhetslösningar. Företaget rankas bland världens fyra främsta leverantörer av säkerhetslösningar för klientanvändare*. Kaspersky Lab har under 15 år varit en innovatör inom IT-säkerhet och förser konsumenter, samt små och stora företag, med effektiva digitala säkerhetslösningar. Företaget är för nuvarande verksamt i nästan 200 länder och ger skydd åt över 300 miljoner användare över hela världen. Läs mer på www.kaspersky.se.

* Företaget rankades på fjärde plats i IDC:s Worldwide Endpoint Security Revenue by Vendor, 2011. Rankingen publicerades i IDC:s rapport Worldwide IT Security Products 2012-2016 Forecast and 2011 Vendor Shares (IDC #235930, July 2012). Rapporten rangordnar programleverantörer efter försäljningsintäkter från klientsäkerhetslösningar under 2011.