Banner Batterier Sverige

Banner Batterier Danmark A/S skapar nytt utvecklingsforum

Pressmeddelande  •  2011-11-30 11:29 CET

Banner Batterier Danmark A/S skapar nytt utvecklingsforum

Banner Batterier har skapat ett nytt forum för sina grossister för att säkra den framtida utvecklingen av Banner på marknaden.

”Ambitionen med vårt Banner Advisory Board är att optimera samarbetet med Banners återförsäljare i Norden samt att säkra att alla framtida aktiviteter motsvarar de förväntningar som finns i marknaden på oss som en ledande batterileverantör.” säger Teit Larsen, Country Manager för Banner Batterier Danmark A/S.

Det är vidare en av målsättningarna för det nya Banner Advisory Board, att deltagarna får en unik möjlighet för att ge sin input från marknaden och dela deras mångåriga erfarenhet med varandra, så vi får flera synvinklar på våra gemensamma utmaningar och de olika möjliga lösningarna. De är med andra ord själv med och bidrar till att skapa framtiden för Banner.

För att ge Banner Advisory Board en extra dimension, bjöd Banner in firman Winholistic till att ge en inblick i kundlojalitet och hur den kan skapas och bibehålls. Peter Winther, grundaren av Winholistic, gav med udgångspunkt i sina mer än 20 års erfarenhet inom försäljning och marknadsföring ett fantastisk inspirerande framförande.

”Det är genuint inspirerande att lyssna till en man med så stor ”know how” inom lojalietsutveckling, icke minst eftersom Peter under många år jobbat inom fordonsbranchen och därför kan knyta an teorin till faktiska exempel. Det blir både mer intressant och trovärdigt för åhörarna på det viset” säger Teit Larsen och fortsätter ”Man kan tydligt märka att Winholistic är en av bilbranchens mest progressiva inom lojalitetsutveckling och det faktum, att Peter har varit nominerad til det danska DM- och lojalitetspriset 4 gånger samt att han sitter i den internationella dommarkomitten för ”världsmästerskapet” inom DM/lojalitets DM, vilket hålles varje år USA, visar på att han vet vad han talar om.

Peters devis är i linje med ”Tror du att du vet eller vet du att du vet?” och han har förmågan och kompetensen att gå till botten med den verksamhetskritiska fråga som kundlojalitet utgör i en allt mer konkurrensutsatt värld de flesta verksamheter lever i, påskyndat av förändrade köpbeteenden tack vare internet och den transparens den erbjuder.

”Jag är övertygad om att samtliga deltagare gick hem med nuvunna insikter, kanske rent av mer än vad de hade förväntat sig – vilket är vägen till nöjda och lojala kunder” framhåller Teit Larsen.

Banner Batterier Danmark A/S är ett 100% ägt dotterbolag till Banner Batterien AG i Linz, som producerar mer än 4.000.000 batterier om året i Europa. Banner är en central spelare på den europeiska marknaden och levererar batterier direkt till produktionen hos flera av de ledande fordonstillverkarna.

Det danska dotterbolaget har en central plats på eftermarknaden för blysyra-ackumulatorer och levererar till vitt skilda kunder både inom märkesverkstäder men även till fria kedjor och verkstäder samt storförbrukare i hela Norden.

Etablering 1937 i Rankweil/Vorarlberg (Österrike) av herr Artur Bawart.

Ägare Familjen Bawart Företagsledning Andreas Bawart - Verkställande direktör,
Fil. mag. Thomas Bawart - Teknisk direktör

Investeringar Över 20 miljoner euro (2010+2011) Forskning/utveckling 6 miljoner euro per år

Tillverkningsprogram Startbatterier, s.k. AGS-batterier (drifts-, apparat- och stationära batterier), Wuchtofit, vikter för däckbalansering, batteritillbehör, tekniska plastdelar.

Anställda 740 medarbetare inkl. säljorganisationer, varav 480 medarbetare på fabriken och huvudkontoret i Linz/Leonding.

Produktion idag 4.000.000 stycken startbatterier per år. Gruppens omsättning

2008/2009 (01.04 - 31.03) - 201 miljoner euro,
2009/2010 (01.04 - 31.03) - 202 miljoner euro,
2010/2011 (01.04 - 31.03) - 225 miljoner euro