Restaurang Bantorget 9

Bantorget 9 håller öppet som vanligt – trots alarmerande tidningsrubriker

Pressmeddelande   •   Okt 21, 2016 13:42 CEST

Hej!

Det har stått en hel del om oss i tidningarna de senaste dagarna, tyvärr, och många av våra gäster är oroliga. Det är en hel del som knackar på dörren och undrar om vi stängt ner verksamheten, och svaret är nej. Vi håller öppet som vanligt, med gott mod och förnyade krafter. Som ofta sker blir det lätt missförstånd när nyheter som denna publiceras i dagspress. Jag känner därför att det är viktigt att klargöra min syn på läget.

Detta är vad som har hänt:
Nyligen skrev Sydsvenskan/HD och Skånska Dagbladet att vi eventuellt kommer att förlora vårt utskänkningstillstånd. Orsaken är att inbetalningar, skatter och information till myndigheter har misskötts. Något som självklart inte får förekomma.

När restaurangen öppnade 2014 satsades det stort på att skapa en fantastisk gastronomisk upplevelse, de ekonomiska bitarna blev dock eftersatta.

I januari 2016 insåg jag och mina två dåvarande kompanjoner att vi behövde professionell hjälp för att få ordning på företagandet. Vi kontaktade Stefan Olsson som gick in som extern investerare och delägare. Succesivt har även ägarstrukturen förändrats och kvar i bolaget är enbart jag, Lotta Andersén Westerlund och Stefan Olsson. De tidigare delägare har inte längre något samröre med vår restaurang.

Stefan är en man med en gedigen erfarenhet från näringslivet och sedan han kom in i bilden har kaos förvandlats till ordning. I och med honom fick Bantorget9 ett starkt ekonomiskt tillskott samtidigt som han styrde upp vår bokföring och administration med fast hand.

Det ekonomiska tillskottet har bland annat inneburit att vi har kunnat skapa ett helt nytt team i restaurangen. Bland annat är vi mycket glada över vår nye köksmästare Daniel Lindgren och hans ambitiösa köksteam. Vi har även en ny och rutinerad restaurangchef, Sara Brandt.

Även om vi nu vänt skutan ser vi tyvärr effekterna av tidigare synder. Samtliga händelser som ligger till grund för beslutet att eventuellt dra in vårt utskänkningstillstånd är relaterade till aktiviteter som inträffade före den nya ledningen tog över.

Just nu går vi i väntans tider. Förvaltningsrätten har beslutat om inhibition vilket betyder att vi får servera alkohol i väntan på att rätten ska utfärda slutgiltig dom i målet.

Självklart är vi oroliga och nervösa. Vi hoppas dock att förvaltningsrätten kommer att se positivt på vår nya ägarstruktur och våra nya korrekta rutiner. I väntan på ett slutgiltigt beslut håller vi öppet som vanligt.

Vår lilla restaurang ligger oss varmt om hjärtat.
Innanför våra väggar finns kvalitet, gott hantverk och matglädje. Mycket av den mat vi serverar är ekologisk och närproducerad. Vi vet att våra gäster är nöjda med det vi har att erbjuda och vår högsta dröm är att få göra det vi älskar mest – att få fortsätta driva denna fantastiska krog. Så välkommen förbi. Vi har öppet som vanligt.

Varma hälsningar,
Lotta Andersén Westerlund, delägare Bantorget 9.

Restaurang Bantorget 9 ligger ett stenkast från Lunds Centralstation. I vacker miljö serveras du ren glädje, både i glas och på tallrik. Valet av råvaror är ofta såväl lokala som ekologiska, vi har dessutom alltid den rådande årstiden i åtanke. Vi håller öppet tisdag - lördag 17:00 - 23:30. Välkommen!