Blås och Knåda

Sista chansen! "Bara brunt", keramikutställning på blås&knåda med Christin Johansson

Pressmeddelande   •   Nov 11, 2010 13:02 CET

SISTA CHANSEN!!!

Missa inte ”Bara brunt” Christin Johanssons utställning på blås&knåda, t o m söndag 14 november kl 16.00

blås&knåda presenterar stolt Christina Johansson, som under hösten har sin första separatutställning i galleriet! Extra glädjande är att hon nyligen fick pris som ”New Talent” i European Ceramic Context 2010!

Christin förflyttar sig med denna utställning från den sterila, industriella sanitetsmiljön i badrummet in i vardagsrummet, där hantverket hyllas i möbelliknande konstellationer. Materialet i objekten framstår alla som råa, öppna och tillmötesgående, vilket bidrar till en känsla av närvaro och värme.Färgskalan är brun, vilket kan spåras tillbaka till 1970-talets barndomshem. Med det bruna lergodset, kombinerat med trä och textil, visar Christin dåtidens värderingar i en nutida kontext. Formspråket är välkänt – precist och stramt. Funktionen finns där, med dess primära uppgift är att få igång tankar och diskussioner om begrepp som tid och tidsspillan. Hantverkets förnöjsamhet kontra industrins massproduktion // Mette Duedahl

Christin Johansson, född i Sverige och bosatt i Danmark, har bl a utbildat sig vid Glas- og Keramikskolen på Bornholm 1999-2002. År 2006 deltog hon, tillsammans med en grupp danska keramiker, i utställningen KeramikUnderJordÖver Jord på blås&knåda, och har också haft flera andra separat- och grupputställningar. I ”Bara brunt” arbetar hon med en svart lergodslera med chamotte. Allt träarbete är utfört av möbelsnickaren Tyge Nielsen i Holbaek, Danmark och möbelarbetet av Holbaek autosadelmager og møbelpolstrer.

För mer information, vänligen kontakta Boel Widell Henrikson, tfn 08-442 02 56 eller 642 77 67, boel.henrikson@blasknada.com. Christin Johansson når du på +45 6134 3971; ceramik@christin.dk. Pressbilder och CV finns på www.blasknada.com. Se också http://www.europeanceramiccontext.com/events/prize-winner.

Välkommen!

Boel Widell Henrikson, blås&knåda, Hornsgatan 26-118 20 Stockholm

Utställningen genomförs med stöd av Letterstedtska föreningen