Fackförbundet ST

Bara vila i sommar...

Pressmeddelande   •  Jul 07, 2003 11:16 CEST

... sa jag till en bekant häromdagen, och han såg riktigt arg ut.

- Vaddå? Vad menar du? Bara lata mig? Nej, jag ska måla stugan, vandra i fjällen med frugan och ungarna, och om jag hinner måste vi dränera om huset igen.

Det var nästan så att jag fick ta två snabba steg bakåt. Smockan hängde i luften. Tänk att bara själva vilan kan provocera så.

En annan bekant sa:

- Vila? Nej, jag ska inte ha så mycket semester. Jag ska jobba från och till. Du förstår, jag älskar verkligen mitt jobb. Det är bland det roligaste jag vet!

Ingen av dem hade förstått vad vilan är, eller varför vi alla behöver vila. Det spelar ingen roll hur mycket man tycker om sitt jobb. Det spelar ingen roll att det finns så många måsten (här hör jag smockan hänga i luften igen), och det spelar faktiskt ingen roll om målning av huset är det bästa man vet. Faktiskt. Jag säger så, samtidigt som jag vet att jag riskerar att få många emot mig.

Vi vet att den arbetsrelaterade ohälsan kostar samhället flera miljarder. Vi vet att politikernas anseende står på spel om de inte lyckas ta bort o:et framför ohälsan. Vi vet att arbetsgivarna ofta står handfallna utan att veta vad de ska göra. I värsta fall struntar de i att göra något alls, och säger att allt beror på för många fritidsaktiviteter.

Oavsett allt, ber jag dig att vila. Visst ska du göra en massa roliga saker. Visst ska du gå i fjällen, om du vill, och visst ska du umgås med släkt och vänner du längtat efter men inte hinner träffa annars. Bara du lovar mig att vila. Ibland ska man inte göra någonting alls. Det är varken skamligt eller farligt. Man kan till och med unna sig att skryta lite om det, till omgivningens eventuella förfäran eller förtret. Det visar att du är en insiktsfull människa.

På mitt jobb tvingas jag umgås med skrämmande siffror.

· 60 procent av våra medlemmar är kroppsligt uttröttade efter
jobbet, som orsakar ren fysisk uttröttning och stark psykisk anspänning. · 40 procent arbetar över varje vecka. · Bara varannan ST-medlem kan kontrollera arbetstakten halva
tiden.
· Över 50 procent av kvinnorna har ont i övre delen av kroppen
varje vecka.
· 30 procent har svårt att sova på grund av tankar på jobbet. · Över 50 procent känner sig uttröttade och har svårt att koppla bort jobbet på fritiden. Ändå vet vi att många medvetet har valt att jobba i just statstjänsten för att den erbjuder stimulerande och utvecklande jobb, och dessutom på medborgarnas uppdrag. Våra medlemmar trivs alltså med sina jobb. Men siffrorna ovan talar för sig själva.

Vi skäller på arbetsgivarna när de inte ger sin personal rätt förutsättningar att både göra ett bra jobb och samtidigt behålla hälsan. Vi ställer stora krav på dem och är tuffa i våra förhandlingar och samarbetsgrupper.

Men nu säger jag också till dig, oavsett om du är vår medlem eller inte: vila. Tillräckligt ofta ska du i sommar inte göra någonting. Gör som indianen, som satt stilla på en sten för att invänta sin själ. Lova dig det.

Torbjörn Carlsson,
ombudsman med ansvar för arbetsmiljöfrågor, Statstjänstemannaförbundet
(ST)