Dunkers Kulturhus

Barbro Werkmäster föreläser om kvinnlig 70-talskonst

Pressmeddelande   •   Mar 07, 2006 14:13 CET

Under 1970-talet fick kvinnliga konstnärer nog av att kvinnor framställdes på ett felaktigt och orättvist sätt. Som motreaktion skildrade de istället sin egen vardag och skapade helt nya bilder - inspirerade av sin egen verklighet. I sina konstverk berättade de till exempel om förlossningar, sexualitet och moderskap. Om detta berättar konstnären och författaren Barbro Werkmäster i sin föreläsning ?Om 70-talet i synnerhet? på Dunkers Kulturhus den 11 mars.

Det har gått mer än trettio år sedan kvinnliga konstnärer i västvärlden för första gången gjorde en inbrytning på bred front och skapade en ny och stilbildande estetik, som innebar att en mängd nya frågor och motiv introducerades i konsten. Skurhinken och skurtrasan blev den samlade sinnebilden för kvinnors dagliga slit, både i det privata och det offentliga livet. De blev också symboler för en stark vilja att förändra samhället - för att ge plats åt en mer jämlik tillvaro. Den kvinnliga konsten behandlade under den här tiden tillvarons hela spektrum med fokus på bland annat arbetsliv, politik, kvinnokamp, solidaritet, sexualitet, moderskap och kärlek. Många av dessa konstverk skapades i enkla och förgängliga material. De saknade status, och har därför inte heller dokumenterats eller köpts in till konstsamlingar i någon större utsträckning.

En av de kvinnor som i sin konst beskrev sin verklighet på 1970-talet var Barbro Werkmäster. Hon är även initiativtagaren till utställningen ?Konstfeminism? som just nu visas på Dunkers Kulturhus t o m 2/4 2006.

?Om 70-talet i synnerhet?. Föredrag med Barbro Werkmäster, konstvetare.

Datum: Lördag 11 mars 2006

Tid: 14.00

Plats: Sammanträdesrummet, plan 2

Entré: 20 kr