Folkpartiet

Barbro Westerholm (fp): Nationell cancerplan kan inte vänta

Pressmeddelande   •   Nov 14, 2006 16:01 CET

- Allianspartierna lovade väljarna innan valet att en nationell cancerplan ska tas fram. Tyvärr vill socialminister Göran Hägglund förhala processen. Fyra år är en kort tid, ska Alliansen uppfylla sitt vallöfte under mandatperioden har vi inte råd att vänta ett halvår. Det finns ingenting som hindrar att vi sätter igång här och nu.

Det säger Barbro Westerholm, riksdagsledamot (fp), professor emeritus i läkemedelsepidemiologi, tidigare generaldirektör för Socialstyrelsen och tidigare vice ordförande för WHO:s styrelse. Barbro Westerholm interpellerar under tisdagen socialminister Göran Hägglund om en nationell cancerplan.

- Naturligtvis är det utmärkt att socialministern säger att det behövs en översyn av cancervården i sin helhet. Men jag håller inte med om att vi ska vänta på att Socialstyrelsen redovisar sitt uppdrag 30 april innan det viktiga arbetet med en nationell cancerplan kan påbörjas. Cancer är en av våra stora folksjukdomar. Omkring 50 000 personer drabbas varje år. Vi har inte tid att dra det här i långbänk, säger Barbro Westerholm (fp).

Barbro Westerholm
Riksdagsledamot (fp)