Ving Sverige AB

Barcelona lockar weekendresenärer bort från höstrusket

Pressmeddelande   •   Sep 23, 2010 11:40 CEST

Allt fler svenskar reser på weekendresor. De flesta vill komma bort några dagar och få en injektion i höstrusket men många reser även iväg för att och vårda sin relation. Populärast är de europeiska storstäderna med Barcelona i topp. Det visar Vings undersökning Resepanelen där 11 493 personer har svarat på frågor om weekendresor.

Senaste veckan har Ving sålt 47 procent bättre jämfört med fjolårsveckan av reguljärflygspaket till såväl storstäder som  varma resmål  både i och långt utanför Europa. Resepanelen visar att intresset för korta resor är mycket stort just nu där drygt hälften (51 procent) av de tillfrågade i panelen planerar att åka på weekendresa i höst. Europa är en klar favorit där 86 procent väljer storstädernas puls framför sol och bad-resor.

– Överlag dominerar cityresor till europeiska storstäder där London och Paris ligger strax efter Barcelona bland topplistan på resmål. Många vill inte flyga mer än tre-fyra timmar till resmålet vilket kan vara en anledning till varför just Europa är så populärt, säger Magdalena Öhrn, informationschef på Ving.

Något som är avgörande vid val av weekendresa är ett bra pris och att det går direktflyg till resmålet. Väl på plats ligger inte fokus på att slappna av och lata sig utan de flesta vill ta vara på tiden och uppleva så mycket som möjligt. Den största aktiviteten är att äta och dricka gott (80 procent), 72 procent vill strosa runt för att uppleva resmålet och 57 procent vill titta på sevärdheter.

Många vill helt enkelt komma iväg och göra något annat än vardagen hemma. De flesta reser för att det är skönt att komma bort några dagar (85 procent) och för att de behöver en injektion i höstrusket (57 procent). Närmare en tredjedel (29 procent) menar också att de reser för att vårda sin relation vilket man kan se tydligt på vilka som tenderar att resa på weekends.

Man kan på Ving se en ny trend där 16 procent helst åker på weekendresor med sin familj, Det resmål som lockar mest är Disneyland Paris dit hela familjen kan åka, umgås och ha roligt över några dagar.

Weekendresor har länge varit populärt bland par som vill ta en avstickare tillsammans från vardagen och så är det fortfarande. De flesta reser helst med sin partner men vi har också börjat se ett uppsving i att resa med hela familjen, fortsätter Magdalena Öhrn, informationschef på Ving.

Hit vill flest åka i höst:

• Barcelona, 49 procent
  • London, 45 procent
  • Paris, 39 procent
  • Rom , 35 procent
  • Prag, 26 procent
  • New York, 18 procent
  • Mallorca, 15 procent
  • Berlin, 9 procent
  • Istanbul, 9 procent
  • Lissabon, 8 procent

Vad man helst gör på sin weekendresa: