Wombi

Barn får mata ett monster - nytt sättet att lära sig färgerna i nysläppt app

Pressmeddelande   •   Nov 11, 2011 06:34 CET

Svenska appföretaget Wombi lanserar idag sin senaste app för barn: Färgmonstret - lär dig färgerna. Med hjälp av ett hungrigt monster får barn lära sig namnen på våra vanligaste färger. Det söta Färgmonstret ber om om att få smaka frukter i olika färger och användaren måste sedan mata monstret med rätt frukt. Ger man rätt frukten sväljer monstret den glupskt, blir glad och ber om nästa färg. Ger man däremot fel spottar monstret ut frukten och användaren får försöka igen. Upplägget är lika enkelt som pedagogiskt.

“Färgmonstret är vår mest avancerade app hittills och där vi verkligen försökt utnyttja iPadens och iPhonens alla möjligheter. Det animerade monstret pratar, pekar med sina knubbiga händer och gör olika grimaser. Det är en ‘Talking Tom’ men där man också lär sig något,” säger Markus Wedenborn, utvecklare och en av grundarna till Wombi.

“Alldeles för många utbildningsappar där ute är mer eller mindre bara böcker som har konverterats till en skärm. Färgmonstret däremot skulle aldrig kunna vara något annat än just en app,” säger Markus Wedenborn.

Färgmonstret - Lär dig färgerna säljs i iTunes till introduktionspriset 7 kr (ordinarie pris: 15 kr) och fungerar på iPad, iTunes och iPod touch. Appen finns tillgänglig på svenska, engelska, tyska, franska, spanska, portugusiska, holländska, ryska, kinesiska och japanska.

Wombi grundades i januari 2011 och släppte sina första appar i mars. Bakom bolaget står tre barndomsvänner med ambitionen att göra roliga och lärorika appar för barn.
För mer information besök www.wombi.se.
För kontakt info@wombi.se
twitter: @wombiapps