Tanum Turist

Barn kan upptäcka Fjällbacka under semestern med hjälp av ny spelapplikation

Pressmeddelande   •   Jun 10, 2013 11:32 CEST

Fjällbacka lanserar nu en turist-app för barn. Appen har tagits fram av Mobile Storytelling AB på uppdrag av Leaderprojektet ”Destination Fjällbackaskärgården” och ger barnen möjlighet att upptäcka Fjällbacka på ett roligt sätt under semestern – genom en spännande skattjakt.

– Vi har valt att skapa en digital applikation som riktar sig till en yngre målgrupp som kanske inte haft så många aktiviteter tidigare. Vi vill att barnen ska få upptäcka Fjällbacka på ett sätt som de tycker är kul och vi hoppas att det kan ge ett mervärde under semestern, säger Elisabeth Jonsson, näringslivsutvecklare i Tanum kommun.

Appen är ett spel där man får en karta och ska gå på skattjakt för att samla guldringar. Skattjakten börjar på Badholmen och det finns en historia om varje ställe man kommer till. Historierna handlar om allt från Ingrid Bergman till myten om den vita frun. På fyra olika platser finns informationsskyltar som informerar om appen och genom bildigenkänning kan barnen markera att de besökt platsen och få en guldring. Tanken är att barnen ska kunna upptäcka Fjällbacka själva eller med stöd av sina föräldrar. Appen har testats av elever från Fjällbacka Skola och reaktionerna var att det var jätteroligt, lite läskigt och väldigt spännande.

Applikationen är en del i ett Leader-projekt, och är en av många aktiviteter man hoppas skall bidra till möjligheterna att nå det nationella målet att fördubbla omsättningen av besöksnäringen till år 2020. Den finns på både svenska och engelska och ska fungera för såväl androidtelefoner som iphones och ipads. Det kommer att finnas en möjlighet att anpassa appen med olika teman efter säsong och vidareutveckling av berättelsen kommande år.

För ytterligare information kontakta:
Elisabeth Jonsson, näringslivsutvecklare Tanum kommun, 0525-18135, elisabeth.jonsson@tanum.se Jonathan Sterner, CEO och grundare Storytelling AB, 0736-38 34 01, jonathan@mobilestorytelling.se Rebecca Trehammar, ordförande Föreningen för Fjällbacka, 0706-637411, trehammar@icloud.com Marie Landgren, samordnare Tanum Turist, 0525-611 88, info@tanumturist.se Rebecca Johansson, presskontakt, 031-701 33 38, rebecca.johansson@perspective.se

www.vastsverige.com/sv/tanum

Tanum Turist är en ekonomisk förening som har i uppdrag att arbeta för att främja och utveckla besöks- och turistnäringen i Tanums kommun. Föreningen har cirka 260 medlemmar.