VH assistans

Barn med funktionshinder får egen kärleksbakelse

Pressmeddelande   •   Feb 14, 2011 10:57 CET

I år får barn med funktionshinder sin alldeles egen kärleksbakelse.

Det är VH kids egna figurer Vera och Herman som står för designen, och för varje såld bakelse skänker VH assistans fem kronor till Hjärtebarnsfonden.

- Vi är ett företag som vill vara delaktiga i samhällslivet. Att sälja bakelser till förmån för Hjärtebarnen är en symbolhandling, det är viktigt att lyfta fram barn med funktionshinder i alla sammanhang och det är på tiden att de får hjälpa andra barn, säger Veronica Hedenmark, ägare till VH kids och VH assistans.

I eftermiddag besöker de populära figurerna sjukhusets barnavdelning i Umeå och bjuder barnen på sina bakelser.

VH kids är en barnklubb för barn med funktionshinder, deras syskon och kompisar, och frontfigurerna Vera och Herman Assistans är omåttligt populära bland yngre barn.

Herman sitter i rullstol och Vera är hans bästis, och tillsammans fixar kompisarna det mesta, från vardagsliv till resor och kollon.

Vera och Hermans bakelser kom till för att stödja den viktiga forskningen för barn med hjärtproblem.

Veronica Hedenmark som startade VH assistans för 13 år sedan är född med benskörhet och vet vad det innebär att vara barn och funktionshindrad.  Hon ser allvarligt på det faktum att barn och unga med funktionshinder är mer mobbade och känner ett större utanförskap än andra barn, och hon tycker att det är dags att slå ett slag för barnperspektivet i såväl den egna verksamheten som i samhället i stort.

-Att sälja bakelser till förmån för forskning kan tyckas som en liten del i sammanhanget, men det är viktigt för alla att kunna känna sig delaktiga i det som sker i samhällslivet, stort som smått. Att få göra något till förmån för andra barn är väl egentligen en självklarhet, och behjärtansvärt på mer än ett sätt, slutar hon.

Tid: måndag den 14 februari, klockan 13.30

Plats: Barnavdelningen, NUS

Kontaktperson: Didrik Viklund , kommunikationsassistent, 072-802 29 29

Läs mer om oss på

www.vhkids.se, www.vhassistans.se, www.vhaction.se,

se mer om oss på

www.assistans.tv

VH assistans grundades av Veronica Hedenmark 1997, vi har 13 års erfarenhet av att arbeta för barn, ungdomar och vuxna med funktionshinder. Idag är vi 600 medarbetare från Kiruna i norr till Ystad i söder. VH assistans har tre olika delar. VH assistans, VH Kids och VH Action. VH assistans för alla med höga krav på sin assistans. VH kids, för barn med funktionshinder, deras syskon och kompisar. VH action, personlig assistans med attityd för unga vuxna med funktionshinder. Vi anordnar även skidresor, bad- och solresor samt sommarkollon varje år, och man behöver inte vara kund hos oss för att delta.

VH assistans är ett företag där assistenter och kunder får möjlighet att växa och utvecklas tillsammans. Detta kräver respekt, lyhördhet och en empatisk förmåga av såväl ledare som personliga assistenter. VH assistans utför rekrytering, utbildning, handledning samt friskvård. VH assistans hjälper även till med myndighetskontakter samt skriver ansökan om personlig assistans.