Abadá-Capoeira Casa do Treino

Barn och föräldrar spelar capoeira 5-7 mars i Göteborg

Pressmeddelande   •   Feb 24, 2010 16:04 CET

Barn tillsammans med sina föräldrar kommer att delta i en workshop och det batizado-event som anordnas av den göteborgsbaserade Capoeira-föreningen Casa Do Treino på Katrinelundsgymnasiet i Göteborg helgen den 5-7 mars 2010.

Vad är Capoeira?

Capoeira beskrivs ofta som en afrobrasiliansk kampkonst, snarare än en kampsport. Afrikanska slavar på sockerplantagerna i Brasilien utvecklade Capoeira, som med akrobatik, sång och musik kamouflerades som dans. Capoeiran användes sedan för att fly från fångenskapen.

Vad är familjecapoeira?

När Casa Do Treino bildades, startades samtidigt som vuxengruppen en träningsgrupp för de allra yngsta medlemmarna. Denna skara bestod till en början av fyra barn mellan 5 och 12 år. Deras föräldrar, som ofta satt med och följde träningen, blev med tiden också intresserade av att delta. På så sätt föddes idén om en gemensam träningsform där barn och föräldrar kan mötas på lika villkor.

Träningspassen pågår i 45 minuter och killar och tjejer tränar tillsammans. Lek varvas med teknik och anpassas efter barnens och föräldrarnas fysiska förutsättningar. Samtidigt som deltagarna har roligt, utvecklas koordinationen mellan rörelser och den traditionella musik som är en av Capoeirans grundstenar. Detta kräver samarbete och gör att barn och förälder kommer närmare varandra samtidigt som de lär känna en ny kultur.

Capoeira handlar om att bevara det afro-brasilianska kulturarvet, precis som en kameleont, genom föränderlighet. Capoeirans största styrka är att den för samman människor av alla åldrar och från alla världens hörn. Det finns därför inga begränsningar med Capoeira, endast möjligheter.

Vad är en Batizado?

Batizado betyder dop. Inom Capoeira innebär det en ceremoni där nyblivna capoeiristas får sina första cordas (rep som anger gradering) och apelidos (capoeiranamn). Vårt event är egentligen en kombination av batizado och troca de cordas, där redan döpta capoeiristas når en högre gradering och får ett nytt rep (troca de corda betyder just byta rep).

Vad är Casa Do Treino?

Casa Do Treino är en ideell förening som har funnits i Göteborg 3 år, med träningslokal i Gårda. Föreningen har idag ca 65 aktiva medlemmar och tillhör organisationen Abadá Capoeira. Huvudtränare för föreningen är Graduado Batuque som bland annat innehar två EM-guld och två EM-silver inom sin gradering.

Vill du veta mer?

Vi välkomnar media till vårt Batizado-event på Katrinelundsgymnasiet den 5-7 mars 2010.

Kontakta gärna Lisa Alderin om du vill veta mer om eventet:
Telefon: 0735-209193
E-mail: calypso@abadacapoeira.eu

På vår hemsida http://www.abadacapoeira.eu/ finns mer information om Capoeira och Casa Do Treino.

Casa do Treino i Gårda (Göteborg) har som främsta filosofi att sprida Abadá-Capoeira på ett pedagogiskt sätt. Föreningen startades i februari 2007 av graduado Batuque, som också leder träningen, och hyser idag både familje- och vuxencapoeira. Varje individ har skilda förutsättningar att utvecklas och tillföra och hos Casa do Treino finns ingen plats för diskriminering eller mobbing av något slag.