Alingsås Sim och Livräddningssällskap

Barn och ungdomar simmar till förmån för barncancerförening

Pressmeddelande   •   Feb 25, 2010 10:21 CET

Den 4:e april står Alingsås Sim- och Livräddningssällskap värd för ett  sponsorsim i samarbete med Barncancerföreningen i Västra Sverige. Under två timmar simmar barn och ungdomar i ASLS så långt de kan och simmar samtidigt in pengar med hjälp av sponsorer till förmån för cancersjuka barn. Tiden fram till sponsorsimmet kommer simmarna att skaffa sponsorer från olika företag, affärer, butiker, släktingar, grannar och bekanta och försöka få ett antal ören el kronor/meter som de simmar. Målsättningen är att ha så många sponsorer som möjligt, eller ännu hellre - så många kronor per meter som möjligt

När ett barn drabbas av cancer är det inte bara en individ som drabbas utan en hel familj. Föräldrar, syskon, far- och morföräldrar får i ett slag en fullständigt förändrad livssituation. Starka länkar i kedjan av hjälp till cancersjuka barn är alla snälla människor som ställer upp för barnen i alla möjliga sammanhang för att ge hjälp och stöd på alla plan. Tillsammans verkar man för att målen uppfylls: Att öka möjligheten till bot för de sjuka barnen och stödja och underlätta situationen för dem som drabbas.

Gåvor till Barncancerföreningen i Västra Sverige går till barn som vårdas för cancer vid sjukhusen i Göteborg, Karlstad, Borås, Skövde, Jönköping, Trollhättan (Näl) och Halmstad. Verksamheten är helt beroende av frivilliga gåvor från privatpersoner, företag och organisationer. Därför är allt stöd och engagemang mer än välkommet!

Alingsås Sim- och livräddningssällskap grundades 1924 och har genom åren vuxit och utvecklats till att bli en av Västra Götalands bästa ungdomsklubbar. Föreningen har en bred verksamhet med aktiviteter för barn- och ungdomar i alla åldersgrupper. I dag har klubben 350 aktiva simmare i olika åldersgrupper, allt från babysim och minisim till fyra tävlingsgrupper och verksamheten sysselsätter 25 tränare.

När sponsorsimmet senast arrangerades 2006 simmade 32 simmare med 300 sponsorer in 150 599 kr under två timmar. Nu hoppas ASLS på att öka både antalet sponsorer och bidrag till barncancerföreningen.

Information om sponsorsimmet kommer kontinuerligt framöver på ASLS hemsida, www.asls.nu

För mer information, kontakta undertecknade!

Tack på förhand!

Margareta Frost-Johansson, 070-540 74 75

Conny Johansson 070-786 70 75

Alingsås Sim- o Livräddningssällskap bildades 1924. Har för närvarande ca 350 aktiva i varierande åldrar och 25 tränare. Bedriver träningsverksamhet 7 dagar i veckan. Deltar i ca 30-tal tävlingar under året, anordnar minst 3 egna tävlingar per år. Arrangerar träningsläger. Ger förutsättningar för simkunnighet hos barn och ungdomar. Har flertal unga simmare som tillhör såväl distrikts- som Sverigeeliten.Bedriver babysim