Destination Kalmar

Barn- och ungdomsaktiviteter vid årets sandskulpturfestival

Pressmeddelande   •   Maj 31, 2017 11:07 CEST

Det är inte bara internationella konstnärer som kommer att skapa fantasifulla sandskulpturer i Kalmar i sommar. För första gången anordnas aktiviteter för barn och ungdomar i samband med Kalmar International Sandsculpture Festival.

Projektet genomförs av kultur- och fritidsförvaltningen i Kalmar kommun i samarbete med Kalmar International Sandsculpture Festival och Kalmar konstmuseum.

En vecka före sandskulpturfestivalen drar igång, d.v.s. vecka 27, anordnas aktiviteter på fyra olika platser med barn- och ungdomsverksamhet, medverkande är Dörbyskolans fritidshem, Getterö, Smedby fritidsgård och ungdomshuset UNIK. Tillsammans med pedagogen Jenny Forsberg från Kalmar konstmuseum kommer barn och unga att få arbeta med temat sandskulptur.
När sedan sandskulpturfestivalen drar igång den 10–14 juli flyttar verksamheten till Kalmarsundsbadet. I direkt anslutning till festivalen kommer barn och unga att få skapa egna sandskulpturer – och få tips och råd av konstnärerna Edwin Böck och Lars Fager.

Satsningen är möjlig tack vare statliga Mucf-medel, som Kalmar kommun har tilldelats för att kunna anordna kvalitativa sommarlovsaktiviteter för kommunens barn och unga och främja integration och skapa sociala kontaktytor.

Om Kalmar International Sandsculpture Festival
Den 10–14 juli firar Kalmars internationella sandskulpturfestival femårsjubileum. Några av världens bästa sandskulptörer kommer till Kalmar för att skapa fantastiska verk av sand. I år ansökte 25 lag från hela världen om att få delta och av dessa valde juryn ut sju lag med konstnärer från USA, Colombia, Storbritannien, Nederländerna, Ryssland, Ukraina och Sverige.

om barn- och ungdomsaktiviteterna, kontakta:
Emma Angelin Holmén, kultur- och fritidsförvaltningen, Kalmar kommun,
tel: 0480-45 06 40, emma.angelin-holmen@kalmar.se

Jenny Forsberg, pedagog, Kalmar konstmuseum,
tel: 073-803 62 80, jenny.forsberg@kalmarkonstmuseum.se

om Kalmar International Sandsculpture Festival, kontakta:
Edwin Böck, tel: 070-234 82 35

Destination Kalmar ska i samverkan med näringslivet utveckla, profilera och marknadsföra Kalmar som besöksmål. Bolaget ska även samordna och utveckla evenemang och idrottsturism i Kalmar, driva turistbyrå- och gästhamnsverksamhet samt i samverkan med Statens fastighetsverk ansvara för verksamheten på Kalmar Slott.