Olika AB - förlag - utbildning - kommunikation

Barnbok om att bestämma!

Pressmeddelande   •   Feb 22, 2016 15:35 CET

Vad kan vi bestämma över?

Mirjam utforskar vad hon kan styra över i sin värld

Mirjam är en flicka som vet vad hon vill, och just nu vill hon inte att mamma och mammas kille Pierre ska pussas. Men kan hon bestämma vilka som får tycka om varandra, och hur? Ja, vad kan vi egentligen bestämma över ... Kanske kan vi bestämma vad vi ska vara rädda för?Böckerna om Mirjam speglar en familjeform som sällan får vara med i barnbokshyllan, men som är vanlig i verkligheten: den ombildade familjen! Men Pierre, som är kär i Mirjams mamma, är inte någon elak styvförälder som i gamla sagor utan en vanlig bonuspappa som gillar att leka med Mirjam.
Framsida Lila klättrar upp

Bra bestämt!

Mirjam gillar inte att mamma och Pierre pussas.

Nej, hon bestämmer att de inte får det!

Hon bestämmer också att de måste smyga som lejon och gå baklänges. Men plötsligt kommer något stort och lurvigt emot henne. Vad ska Mirjam bestämma nu?

"Det spännande med boken om Mirjam är att den utforskar vad vi kan bestämma över, på ett mycket lekfullt sätt", säger Karin Salmson på OLIKA. "Dessutom skildrar den en viljestark flicka, som gillar att bestämma - en roll som pojkar oftare får i barnboksvärlden."
---
Anders Alzén debuterade som barnboksförfattare på OLIKA med den första boken om Mirjam och hennes familj.”Jag är själv bonuspappa och jag tror att det behövs fler böcker som visar att familjer kan se olika ut, och som gör det på ett självklart sätt”
---
Titel: Bra bestämt!Författare: Anders Alzén