Alingsås Turistbyrå

Barndeckarvandring - unik upplevelsenisch för Alingsås

Pressmeddelande   •   Nov 24, 2010 17:19 CET

Barndeckarvandring - unik upplevelsenisch för Alingsås

Susanne MacFie släpper nu fjärde boken i sin nya deckarserie om ”Hemliga Klubben”, som utspelar sig i Alingsås. Boken heter "Fallet med den försvunna flaggan" och handlingen kretsar kring Tomteparaden och en försvunnen flagga. Moa och Måns, huvudpersonerna i boken löser mysteriet på sitt sätt och med hjälp av hemliga skriftspråket.

Tack vare ett mycket gott samarbete med Susanne MacFie, barnboksförfattarinna från Alingsås, har Turistbyråns deckarvandringar för barn blivit verklighet. Här får barnen träffa Moa och Måns och hjälpa till att lösa mysterier och tänka klurigt. Alla barn som går med på en deckarvandring får också varsin skiffernyckel till hemliga skriftspråket.

Denna upplevelse för barnen är unik i Sverige. Barnen coachas till att bli små detektiver och får lära sig lösa mysterier, bland annat med hemliga skriftspråket. Vid genrepet på tisdagsmorgonen fick 16 skolbarn i åldrarna 8-10 år delta, mitt i snöyran som höll tag i Västsverige under gårdagen. - Det här var det roligaste vi gjort, var en av kommentarerna.

I Alingsås satsar man på bokturismen och på barndeckarvandringar utifrån Susanne MacFies böcker, något som lockat långväga gäster till Alingsås under sommaren, eftersom detta bara går att uppleva i Alingsås.

-Nu är det jätteenkelt att boka deckarvandring och boende vid samma tillfälle, om man behöver någonstans att övernatta, berättar Gunbritt Reteike, turistchef i Alingsås. Och behöver man inte övernattning kan man boka biljetten över www.ticnet.se från vilken plats som helst i Sverige.

Juldeckarvandringar - Nyhet

Alla lördagarna i advent samt fyra förmiddagar i mellandagarna blir det möjligt för barnen att fördjupa sig i hemliga skriftspråket och tyda ledtrådar. Ett nytt specialskrivet julmanus är framtaget och barnen får lösa ett julmysterium med Moa och Måns.

Aktuella datum julen 2010:

lördagar i advent:    27/11, 4/12, 11/12, 18/12

mellandagarna:        27/12, 28/1, 29/12, 30/12

start kl 11.00 från Turistbyrån

Moa och Måns teckningstävling - för alla barn

I samband med juldeckarvandringarna har Måns och Moa gjort ett upprop till alla barn att vara med i en stor teckningstävling, där man kan vinna vackert nyårspaket, samma dag som julen dansas ut i Alingsås. Paketet finns i Turistbyråns skyltskåp om man vill titta på det. Teckningarna måste vara inlämnade senast den 3 januari. Alla teckningar kommer att ställas ut i fönstren vid Sparbanken och även i fönstren vid tidskriftshörnan på biblioteket. Utsällningen kommer att sitta uppe mellan den 5 och 16 januari 2011. Motivet ska vara sånt man tycker om eller något man blir glad för. Bland alla inlämnade teckningar kommer vi att dra en lycklig vinnare som vinner nyårspaketet som innehåller barnroliga vinster:

2 biobiljetter på Sagabiografen

Svensk Handel Alingsås presentkort på 200 kr

2 st Deckarvandringsbiljetter till sommaren 2010

Presentcheck på nästa bok i serien Hemliga Klubben med Måns och Moa

Deckarutrustning

Annat smått och gott

Moa och Måns i Tomteparaden

Alla barn som har tomteluva och som vill gå med Moa och Måns i Tomteparaden är välkomna att delta. Samling bakom Sparbanken Alingsås ca kl 16.30.

För mer information, kontakta Gunbritt Reteike

Alingsås Futurum/Turistbyrån

0322-61 62 00, 61 61 79

www.alingsas.se, www.alingsas.com, Facebook: Alingsås Turistbyrå

Snabbfakta om Susanne MacFie

Susanne MacFie är barnboksförfattare och kommunikatör, med mångårig erfarenhet som informationschef på bl a Västsvenska Industri- och Handelskammaren, ALMI Företagspartner och Volvo Parts inom AB Volvo.

Tidigare har hon skrivit två böcker om den påhittiga Myrra, som båda sänts som radioföljetong i Sveriges Radio. Hon har också skrivit serien De Fyra Elementen, som funnit många läsare och som även satts upp som teaterpjäs i Finland. Susanne är uppvuxen i Alingsås och bor där med sin man, som illustrerar Hemliga Klubben-serien, och sina tre barn. Och det är just i Alingsås som hon låter sin deckarserie om Moa och Måns och deras hemliga klubb utspela sig.

Utgivna böcker av Susanne MacFie

Myrra – 7 och en kvart

Myrra – 8 och ett halvt

De Sju Topparnas Rike

De Fem Flodernas Stad

De Tre Stjärnornas Skog

De Två Vulkanernas Dal

Legenden om De Fyra Elementen

Följande böcker har utkommit i Hemliga Klubben-serien under 2010

Hemliga Klubben – Fallet med de stulna smyckena (april)

Hemliga Klubben – Fallet med den värdefulla kartan (juni)

Hemliga Klubben – Fallet med det mystiska skenet (september)

Hemliga Klubben – Fallet med den försvunna flaggan (november)

www.susannemacfie.se

www.memoforlag.se

Alingsås Futurum verkar på uppdrag av Alingsås Kommun och det lokala näringslivet inom besöksnäring och näringslivsutveckling.