Barnebys.se

Barnebys.se tar in kapital för internationell expansion

Pressmeddelande  •  2012-10-08 09:00 CEST

Barnebys.se, en söktjänst för kvalitetsauktioner på internet, tar in kapital från ACTIVE Venture Partners och Industrifonden i sin första investeringsrunda. Kapitaltillskottet på cirka 9 miljoner kronor kommer främst att användas för internationell expansion med England som första land samt fortsatt affärsutveckling.

Barnebys.se är en söktjänst för kvalitetsauktioner och auktionsrelaterad information på internet. Här hittar användaren hela utbudet från ett 40-tal auktionshus aktiva i Skandinavien. I tjänsten kan man söka på föremål och få en överblick över aktuella auktioner, tid kvar, senaste bud och vilket auktionshus de är från. Varje föremål leder till auktionshusets sida där man kan delta i budgivningen. De senaste exemplen på auktionshus som anslutit sig är anrika Sotheby’s och Stockholms Auktionsverk.

Intresset för Barnebys.ses söktjänst har vuxit stadigt sedan lanseringen 2011. Trafiken har ökat till 35000 unika besök varje vecka och användarna spenderar allt längre tid i tjänsten.

Barnebys.se är en söktjänst på en hittills relativt orörd marknad och som fullständigt revolutionerar marknaden. Nu kan auktionsintresserade över hela världen ta del av samma utbud. Den internationella etableringen har en enorm potential vilket är tydligt då vi har lyckats så bra här i Sverige där vi har en etablerad och stark auktionskultur, säger Ricard Söderberg, ACTIVE Venture Partners.

ACTIVE Venture Partners är ett riskkapitalbolag med säte i Barcelona som investerar i teknologibolag. Ricard Söderberg är grundare och den enda svenska riskkapitalisten i Spanien. ACTIVE Venture Partners förvaltar i dagsläget Spaniens största riskkapitalfond och har investerare som till exempel Telefonica bakom sig. De förvaltar totalt 75 miljoner euro och Barnebys.se är deras första investering i Sverige.

Barnebys.se erbjuder en riktigt bra tjänst för alla auktionsentusiaster, vilket också bevisats i det stora intresset från användarna. Grundarteamet kompletterar varandra väl och har goda chanser att lyckas med internationaliseringen, säger Hadar Cars, Industrifonden

Industrifonden är en av Sveriges största och mest erfarna investerare i små tillväxtföretag. Fonden förvaltar 3,6 miljarder kronor och har investeringar i ett 90-tal svenska bolag inom olika branscher.

Ricard Söderberg och Hadar Cars går även in i Barnebys.ses styrelse.

­– Industrifonden och ACTIVE Venture Partners är både erfarna och respekterade investerare som kompletterar varandra och bidrar med ett internationellt nätverk och gedigen kunskap. Vi är mycket glada över att ha dem med i början av vår resa. De kommer att vara betydelsefulla för oss när vi nu tar nästa steg, säger Christofer Ferreira Gomes, VD, Barnebys.se.

ACTIVE Venture Partners är en Europeisk riskkapitalfond inom teknologi för företag i tillväxt- och expansionsfas. Företaget grundades 2002 av Ricard Söderberg, Philipp Schroeder och Christopher Pommerening, och har sitt säte i Barcelona. ACTIVE förvaltar för närvarande två fonder med en total storlek på 75 miljoner euro. Mer information finns på: www.active-vp.com

Industrifonden (www.industrifonden.se) investerar i små och medelstora svenska företag med internationell tillväxtpotential. Fonden har tillgångar på 3,6 miljarder kr och investeringar i ett 90-tal bolag inom teknologi, cleantech, life science och industri.

Barnebys.se (Auctions Online Scandinavian AB) är marknadens mest heltäckande söktjänst för kvalitetsauktioner och auktionsrelaterad information på internet. På Barnebys.se finns utbudet från svenska och internationella auktionshus tillgängligt för alla. I tjänsten kan man söka på föremål och få en överblick över aktuella auktioner, tid kvar, senaste bud och vilket auktionshus det är. Varje föremål leder till auktionshusets sida där man kan delta i budgivningen. Exempel på anslutna auktionshus som direktlänkas är Bukowskis, Sotheby's och Kaplans. Barnebys.se följer och rapporterar om de senaste nyheterna och trenderna inom auktionsbranschen genom fördjupning i olika teman lett av experter som Pontus Silfverstolpe. Barnebys.se lanserades i september 2011 av Pontus Silfverstolpe, Christopher Barnekow och Christofer Ferreria Gomes.

You haven't completed the steps for your Hosted Newsroom