Unga Örnars Riksförbund

Barnkonventionen blir äntligen lag i Sverige

Pressmeddelande   •   Jun 13, 2018 16:24 CEST

- Att barnkonventionen blir lag är en stor vinst för alla Sveriges barn, säger Anders Österberg förbundsordförande i Unga Örnars Riksförbund.

Sverige är ett av de bästa länderna att växa upp i men klassklyftorna ökar. I dag avgörs barns öde i alltför stor utsträckning av vilken familj de råkar födas in i. Denna oroväckande utveckling kräver nya tag. Barnkonventionen som lag är en viktig satsning för barns rättigheter.

- Regeringen tillsammans med Vänsterpartiet, Liberalerna och Kristdemokraterna visade idag att de tycker att barns rättigheter är viktiga. Den politiska viljan är avgörande för att stärka barns inflytande, fortsätter Anders Österberg.

Barnkonventionen är i sig en progressiv konvention. Barn har i den egna, långtgående rättigheter och ses som fullvärdiga samhällsmedborgare och subjekt. Den kräver att alla barn ska ha rätt till bra liv, utveckling, att inte diskrimineras och att ha inflytande över sina egna liv.

Unga Örnar kommer fira detta genom ett barnkalas med Lena Hallengren, Barn-, äldre-, och jämställdhetsminister, under fredagen. Information och inbjudan kommer.

Vi är Unga Örnar.
Unga Örnar är en barn- och ungdomsorganisation och det viktigaste för oss är att alla barn får vara barn - med rätt att ha kul. Vi finns för att skapa en rolig fritid som inte kostar för mycket. Vår verksamhet omfattar alltifrån fritidsgårdar och sommarkollo till politiskt påverkansarbete för barns rättigheter i samhället. Vi kämpar också för att förbättra barns villkor i Sverige och i andra delar av världen.