BARNmässan

BARNmässan i Karlstad 27-29 mars 2015 presenterar välgörenhetsmålet 2015

Pressmeddelande   •   Maj 07, 2014 16:57 CEST

BARNmässan startades 2005 och sedan starten har mässan slagit besöksrekord varje år och växt. Sedan 2007 har BARNmässan arrangerats på Karlstad Racketcenter på Wåxnäs.
2014 besöktes BARNmässan av 8 029 personer.
27-29 mars 2015 arrangeras BARNmässan för elfte året i rad.

BARNmässan är samlingspunkten för en otrolig massa kärlek och energi. Ett starkt bevis för det är de 792 245 kronor vi genom åren samlat in till behövande barn med hjälp av dig, våra besökare, utställare, arrangörer och vår underbara personal. En fantastisk summa pengar som gjort skillnad såväl i Sverige som runt om i världen.

Sedan starten 2005 har vi varje år hittat en plats eller verksamhet som verkligen behöver all hjälp den kan få. Och det har alltid varit med utsatta och behövande barn i fokus. Tillsammans med Barncancerföreningen, Röda Korset, Rädda Barnen, Hjärtebarnsföreningen, Läkarmissionen och TRINITY Karlstad har vi med de insamlade pengarna kunnat förändra tillvaron i de mest akuta situationer.

Susanna i Ghana

Med en tanke som grundar sig i en vision om att ingen kan göra allt men alla kan göra något, byggde 26-åriga Susanna Benckert upp barnhemmet Shalom och gav 23 föräldralösa barn ett hem sommaren 2010. Sedan dess driver hon det helt själv endast med hjälp av svenska bidragsgivare.

Shalom Orphanage ligger ute på Ghanas landsbygd i den lilla byn Kofi Ansah, som består av ca 40 hus och drygt 300 invånare. På barnhemmet har 23 barn mellan 3 och 17 år sitt liv och sitt hem. 23 barn som de flesta har blivit föräldralösa då deras föräldrar tidigt gått bort i sjukdom.

De senaste fyra åren har en mängd olika livsviktiga projekt genomförts på barnhemmet som har förbättrat barnens livssituation avsevärt. Med fokus på barnens hälsa och utbildning så går barnen nu i skolan, har tillgång till sjukvård, varsin hälsoförsäkring och en varierad och näringsrik kost. Rent och fräscht vatten finns tillgängligt, tack vare att man har borrat efter grundvatten och anlagt en vattenpump.

De pengar BARNmässan kommer samla in kommer att gå till att ge Susanna i Ghana möjligheter till att arbeta vidare mot de långsiktiga målen för barnen och barnhemmet, vilket bland annat innebär att bygga upp förutsättningar för att barnhemmet ska kunna bli självförsörjande.  Genom att inrätta åkermark och bygga upp en hönsfarm skapas förutsättningar för detta, då barnhemmet kan odla samt producera sin egen mat och sälja överskottet på den lokala marknaden. Ute på landsbygden I Ghana ägnar man sig mycket åt byteshandel. Genom att kunna producera ett överskott av grödor samt ägg kan även barnhemmet bidra till byteshandeln vilket skulle gynna både barnhemmet och övriga bybor i Kofi Ansah.

Susanna i Ghana verkar också för att förbättra möjligheter till gemenskap samt aktivitet för barnen i Kofi Ansah. Genom att upprätta ett aktivitetsområde med bland annat fotbollsplan samt möjlighet till läxhjälp skapas möjligheter för alla byns barn att efter skolan bli sedda, få stimulans, hjälp, kärlek och glädje.

Hjälp till självhjälps-tänket är en viktig utgångspunkt i arbetet för Susanna i Ghana. Genom att skapa förutsättningar för grundläggande trygghet och stabilitet fokuseras arbetet på barns hälsa och utbildning, samt möjlighet att påverka sin egen situation och framtid. Barnen på barnhemmet och i byn kommer från svåra levnadsförhållanden och har aldrig tidigare vågat tänka bortom morgondagen. När deras livssituation får utvecklas och förbättras så börjar barnen också våga drömma, tro på sig själva och på framtiden. Ett viktigt steg i ledet mot att kunna förverkliga sina drömmar genom att kunna påverka sin egen framtid. Tillsammans skall vi hjälpas åt att göra skillnad.

Linda Modin Klemner

linda@klemnerstudio.se

KLEMNER Studio AB

Drottninggatan 13

652 25 Karlstad

Om Klemner Studio AB

Klemner Studio är en reklam och eventleverantör sedan 1997 med sitt säte i Karlstad. I vår agentur ingår ca 600 reklammodeller 0-100 år, dansare och mannekänger. Agenturen har även förmedling av fotograf, produktionsledare, makeupartist, frisör, stylist, rekvisitör och dekorbygg. Klemner Studio är producent och arrangör av mässor och företagsevent som tex. invigningar, jubileum och modevisningar.

För oss är det viktigt att ha en personlig relation till kunder och modeller och vi värdesätter kvalitet före kvantitet. Genom personlig värmländsk service och hög kvalitet skapar vi långsiktiga förhållanden med våra kunder.

Sedan 2005 producerar KLEMNER Studio BARNmässan i Karlstad som årligen besöks av 7 500 vuxna och barn. För mer information www.barnmassan.se.

Sedan 2009 producerar KLEMNER Studio Fest & Bröllopsmässan i Karlstad.

Sedan 2011 producerar KLEMNER Studio Motormässan i Karlstad.

Studion drivs av Linda Modin Klemner, bördig från Säffle och Deje men nu boende mellan Kil och Sunne. Linda är fotograf och utbildad makeupartist.