Kommunal

Barnskötaren Ann-Britt Ekman får Kommunals jämställdhetspris

Pressmeddelande   •   Feb 11, 2011 11:25 CET

Våld i nära relationer är ett brännande samhällsproblem, det är också ett problem som är närvarande på arbetsplatserna. Därför har fackförbund ett ansvar att förebygga, motverka och hantera konsekvenserna av våld i nära relationer. Ann-Britt Ekman, barnskötare i Ramnäs, tilldelas idag, Kommunals jämställdhetspris på 25 000 kr, för sitt ihärdiga arbete mot mäns våld mot kvinnor.

- Ett mål i mitt arbete med våld i nära relationer är att synliggöra problemet i vardagen. Det är genom att belysa det som vi kan arbeta emot det. Att hjälpa andra ger mycket tillbaka. Jag är glad och omtumlad att idag få motta Kommunals jämställdhetspris. Det är en stor ära, säger Ann-Britt Ekman.

Kommunals Jämställdhetspris delas ut idag på seminariet ”Våld i nära relationer”, där bland andra jämställdhetsminister Nyamko Sabuni, författare och journalist Maria Sveland, Kommunals ordförande, Annelie Nordström och IF Metalls ordförande Stefan Löfven medverkar.

Kort fakta:

Ann-Britt Ekman jobbar på förskolan Vitsippan i Ramnäs, Surahammars kommun. Hon är även arbetsplatsombud, sitter i Kommunals sektionsstyrelse för Surahammar och är där jämställdhetsansvarig.

Kommunal / 104 32 Stockholm / Besöksadress: Hagagatan 2
Tel: 010-442 70 00 / www.kommunal.se