Svenska Baseboll och Softboll Förbundet

Baseboll: 1,7 miljarder kronor i lön för basebollstjärnan Albert Pujols

Pressmeddelande   •   Dec 10, 2011 10:02 CET

Basebollstjärnan Albert Pujols, 32, noterade en kraftig löneökning när han som "free agent" skrev på för Los Angeles Angels of Anaheim efter att ha spelat de 11 senaste säsongerna för St Louis Cardinals.

Kontraktet med Angels sträcker sig över 10 år, 2012-2021, och ger Albert Pujols 254 miljoner dollar - eller motsvarande 1,7 miljarder kronor - enbart i grundlön.

St Louis Cardinals vann finalen i MLB, World Series efter finalseger mot Texas Rangers med 4-3 i matcher. Albert Pujols slog tre homeruns i de sju finalmatcherna.

De flesta experter trodde att han skulle återvända till Cardinals, där han spelat sedan han var 21 år, och Cardinals erbjöd honom också ett lukrativt nioårskontrakt värderat till knappt 200 miljoner dollar. Men istället blir det Los Angeles Angels of Anaheim som får nyttja den dominikanska stjärnans tjänster de kommande tio säsongerna.

Albert Pujols, som den senaste säsongen tjänade 14,5 miljoner dollar (97 miljoner kronor) blir dock inte den bäst betalde spelaren i Major League Baseball. Storstjärnan Alex Rodriguez tjänar i genomsnitt 27,5 miljoner dollar per år - 184 miljoner kronor - per säsong för att spela tredje bas för New York Yankees.

Källa: http://mlb.mlb.com/news/article.jsp?ymd=20111208&content_id=26127948&vkey=news_stl&c_id=stl

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Svenska Baseboll och Softboll Förbundet (SBSF) bildades 1956, och har i uppgift att utveckla och administrera idrotterna baseboll och softboll i Sverige. SBSFs prioriterade områden är tävling, spelarutveckling, utbildning samt landslagsverksamheten.

SBSF arrangerar seriespel för såväl herrar (baseboll) som damer (softboll). Förbundet har cirka 40 föreningar och 1.000 utövare.
SBSF har ett idrottsgymnasium i Leksand inriktat på spelarutveckling för både pojkar och flickor. Från och med läsåret 2011/2012 kommer idrottsgymnasiet ha status av Riksidrottsgymnasium.
SBSF skickar årligen ut cirka 100 spelare på olika landslagsuppdrag, från seniorlandslagen i baseboll och softboll, juniorlandslag baseboll och softboll, samt U15-landslag baseboll.

Internationellt är SBSF medlem av International Baseball Federation (IBAF), International Softball Federation (ISF), Confederation of European Baseball (CEB) och European Softball Federation (ESF).
SBSF har även samarbete med Major League Baseball (MLB) International och Little League International vad gäller spelarutveckling respektive internationellt tävlingsutbyte.

För mer information, besök vår webbsida www.baseboll-softboll.se.