Svenska Baseboll och Softboll Förbundet

Baseboll: Juniorlandslaget på EM-kval i Frankrike

Pressmeddelande   •   Jul 06, 2012 15:43 CEST

Sveriges juniorlandslag i baseboll spelar den kommande veckan EM-kval i Toulouse, Frankrike. Laget möter i tur och ordning Frankrike, Rumänien, Schweiz i gruppspelet innan slutspelet tar vid. Två av lagen går till slutspel och möter där de bästa lagen från den andra gruppen (Polen, Storbritannien och Kroatien).

Sveriges spelprogram i gruppspelet:

Tisdag 10 juli 16:00 Frankrike - Sverige
Onsdag 11 juli 11:00 Rumänien - Sverige
Torsdag 12 juli 16:00 Sverige - Schweiz

Det kompletta spelprogrammet för EM-kvalet i Toulouse hittar ni på denna länk! Där kan ni även följa Sveriges matcher live play by play via webben.

Truppen till Toulouse domineras av Stockholm som har hela åtta spelare med i juniorlandslaget:

Elvis Hammarstedt, Stockholm
Michael Lindberg, Stockholm
Oscar Holmberg, Stockholm
Pontus Byström, Stockholm
Kevin Sterner, Stockholm
John Wright, Stockholm
Albin Sivard, Stockholm
Daniel Linder, Stockholm
Hampus Hagman, Alby
Emil Sahlin, Alby
Sven Holmats, Leksand
Jakob Syren, Leksand
Simon Olefalk, Tranås
Gustaf Westerholm, Tranås
Mikael Lindqvist, Rättvik
Victor Croneld, Sundbyberg
Daniel Johnson, USA
Joel Johnson, USA

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Svenska Baseboll och Softboll Förbundet (SBSF) bildades 1956, och har i uppgift att utveckla och administrera idrotterna baseboll och softboll i Sverige. SBSFs prioriterade områden är tävling, spelarutveckling, utbildning samt landslagsverksamheten.

SBSF arrangerar seriespel för såväl herrar (baseboll) som damer (softboll). Förbundet har cirka 40 föreningar och 1.000 utövare.
SBSF har ett idrottsgymnasium i Leksand inriktat på spelarutveckling för både pojkar och flickor. Från och med läsåret 2011/2012 kommer idrottsgymnasiet ha status av Riksidrottsgymnasium.
SBSF skickar årligen ut cirka 100 spelare på olika landslagsuppdrag, från seniorlandslagen i baseboll och softboll, juniorlandslag baseboll och softboll, samt U15-landslag baseboll.

Internationellt är SBSF medlem av International Baseball Federation (IBAF), International Softball Federation (ISF), Confederation of European Baseball (CEB) och European Softball Federation (ESF).
SBSF har även samarbete med Major League Baseball (MLB) International och Little League International vad gäller spelarutveckling respektive internationellt tävlingsutbyte.

För mer information, besök vår webbsida www.baseboll-softboll.se.