Svenska Baseboll och Softboll Förbundet

Baseboll: Karlskoga Svenska Mästare!

Pressmeddelande   •   Sep 26, 2010 16:09 CEST

Karlskoga BK är Svenska Mästare i baseboll efter seger i finalserien mot Stockholms BSK med 3-2 i matcher. Sista finalmatchen slutade 3-2. Christoffer Johansson utsågs till Mest Värdefulle Spelare i finalserien.

Den femte finalmatchen såg Karlskoga, anförda av pitchern Jason Enewold, ta en ledning med 3-0 innan Stockholm gjorde en comeback i den åttonde inningen mot avbytande pitchern Kent Karlsson. Karlskoga kunde dock komma ur inningen innan Stockholm kunde kvittera och Michael Andersson noterade en save då han avslutade matchen på pitcherkullen för Karlskoga med 1.2 effektiva innings.

Karlskogas centerfielder Christoffer Johansson utsågs till Most Valuable Player efter stabilt spel såväl defensivt som offensivt för Karlskoga.

-------------------------------------------------------------------------

Svenska Baseboll och Softboll Förbundet (SBSF) bildades 1956, och har i uppgift att utveckla och administrera idrotterna baseboll och softboll i Sverige. SBSFs prioriterade områden är tävling, spelarutveckling, utbildning samt landslagsverksamheten.

SBSF arrangerar seriespel för såväl herrar (baseboll) som damer (softboll). Förbundet har cirka 40 föreningar och 1.000 utövare.
SBSF har ett idrottsgymnasium i Leksand inriktat på spelarutveckling för både pojkar och flickor. Från och med läsåret 2011/2012 kommer idrottsgymnasiet ha status av Riksidrottsgymnasium.
SBSF skickar årligen ut cirka 100 spelare på olika landslagsuppdrag, från seniorlandslagen i baseboll och softboll, juniorlandslag baseboll och softboll, samt U15-landslag baseboll.

Internationellt är SBSF medlem av International Baseball Federation (IBAF), International Softball Federation (ISF), Confederation of European Baseball (CEB) och European Softball Federation (ESF).
SBSF har även samarbete med Major League Baseball (MLB) International och Little League International vad gäller spelarutveckling respektive internationellt tävlingsutbyte.

För mer information, besök vår webbsida www.baseboll-softboll.se.