Svenska Baseboll och Softboll Förbundet

Baseboll: Lika efter första finalhelgen

Pressmeddelande   •   Sep 19, 2010 19:09 CEST

Efter den första finalhelgen i baseboll står det 1-1 i matcher mellan Stockholm och Karlskoga. Finalserien avgörs nu kommande helg, 25-26 september, på Skarpnäcks IP.

SM-FINAL 1: Jakob Claesson tog Stockholm till ledning

I den första SM-finalen anförde Jakob Claesson sitt Stockholm till seger över hemmalaget Karlskoga. Claesson pitchade åtta starka innings och fick tidig hjälp av Stockholms offensiv som tog fem poäng på de två första inningarna i matchen, mycket tack vare flera errors av Karlskoga som gav fyra unearned runs.

SM-FINAL 2: Karlskoga vände och vann

Den andra SM-finalen blev en duell mellan Stockholms Joakim Claesson och Karlskogas Eimantas Zickus. Båda gick hela matchen för sina lag och länge såg det ut som om Claesson skulle gå segrande ur matchen. Men i den åttonde inningen vände Karlskoga 2-3 till 5-3 och kunde ta hem den andra SM-semifinalen till 1-1 i finalserien totalt.

SM-finalerna spelas enligt följande:

Söndag 19 september
11:00 Karlskoga - Stockholm   2-6
14:00 Karlskoga - Stockholm   5-3

Lördag 25 september
13:00 Stockholm - Karlskoga (Skarpnäcks IP)
16:00 Stockholm - Karlskoga (Skarpnäcks IP)

Söndag 26 september
13:00 Stockholm - Karlskoga (Skarpnäcks IP)

Svenska Baseboll och Softboll Förbundet (SBSF) bildades 1956, och har i uppgift att utveckla och administrera idrotterna baseboll och softboll i Sverige. SBSFs prioriterade områden är tävling, spelarutveckling, utbildning samt landslagsverksamheten.

SBSF arrangerar seriespel för såväl herrar (baseboll) som damer (softboll). Förbundet har cirka 40 föreningar och 1.000 utövare.
SBSF har ett idrottsgymnasium i Leksand inriktat på spelarutveckling för både pojkar och flickor. Från och med läsåret 2011/2012 kommer idrottsgymnasiet ha status av Riksidrottsgymnasium.
SBSF skickar årligen ut cirka 100 spelare på olika landslagsuppdrag, från seniorlandslagen i baseboll och softboll, juniorlandslag baseboll och softboll, samt U15-landslag baseboll.

Internationellt är SBSF medlem av International Baseball Federation (IBAF), International Softball Federation (ISF), Confederation of European Baseball (CEB) och European Softball Federation (ESF).
SBSF har även samarbete med Major League Baseball (MLB) International och Little League International vad gäller spelarutveckling respektive internationellt tävlingsutbyte.

För mer information, besök vår webbsida www.baseboll-softboll.se.