Svenska Baseboll och Softboll Förbundet

Baseboll: SM-finalerna till femte och avgörande match

Pressmeddelande   •   Sep 25, 2010 21:32 CEST

2010-09-25
BASEBOLL, SM-FINALER

Stockholm - Karlskoga  6-7
Stockholm - Karlskoga  7-0
Ställning: 2-2 i matcher

SM-finalerna i baseboll mellan Stockholm och Karlskoga står 2-2 i matcher. Därmed kommer SM-finalserien att avgöras med en femte och direkt avgörande match på Skarpnäcks IP söndag 26 september klockan 13:00.

Karlskoga vann den tredje SM-finalen med 8-7 efter en svängig match och hade därmed 2-1 i matcher inför lördagens andra match på Skarpnäcks IP. Eimantas Zickus tog hem vinsten för Karlskoga efter en complete game. Jakob Claesson tog förlusten för Stockholm efter att ha släppt fyra poäng i den sjunde inningen, då Karlskoga vände 2-4 till 6-4.

I den fjärde SM-finalmatchen höll Stockholms pitcheress Joakim Claesson Karlskoga i skick och släppte endast två hits till Karlskoga. Stockholm vann matchen med 7-0 efter fyra inslagna poäng av Magnus Pilegård, och tvingade därmed fram en femte och direkt avgörande match på Skarpnäcks IP söndagen den 26 september klockan 13:00.

------------------------------------------------------------------------

Svenska Baseboll och Softboll Förbundet (SBSF) bildades 1956, och har i uppgift att utveckla och administrera idrotterna baseboll och softboll i Sverige. SBSFs prioriterade områden är tävling, spelarutveckling, utbildning samt landslagsverksamheten.

SBSF arrangerar seriespel för såväl herrar (baseboll) som damer (softboll). Förbundet har cirka 40 föreningar och 1.000 utövare.
SBSF har ett idrottsgymnasium i Leksand inriktat på spelarutveckling för både pojkar och flickor. Från och med läsåret 2011/2012 kommer idrottsgymnasiet ha status av Riksidrottsgymnasium.
SBSF skickar årligen ut cirka 100 spelare på olika landslagsuppdrag, från seniorlandslagen i baseboll och softboll, juniorlandslag baseboll och softboll, samt U15-landslag baseboll.

Internationellt är SBSF medlem av International Baseball Federation (IBAF), International Softball Federation (ISF), Confederation of European Baseball (CEB) och European Softball Federation (ESF).
SBSF har även samarbete med Major League Baseball (MLB) International och Little League International vad gäller spelarutveckling respektive internationellt tävlingsutbyte.

För mer information, besök vår webbsida www.baseboll-softboll.se.