Svenska Baseboll och Softboll Förbundet

Baseboll: Stockholm och Karlskoga till SM-final

Pressmeddelande   •   Sep 12, 2010 20:53 CEST

Stockholm och Karlskoga avancerade till SM-finalerna i baseboll, detta efter att Stockholm besegrat Tranås med 2-0 i matcher i semifinalerna och Karlskoga vunnit sin semifinalserie mot Sundbyberg med 2-1 i matcher.

Stockholm litade till sin pitcherduo Jakob Claesson och Joakim Claesson för att besegra Tranås med 8-3 och 3-1 och ta hem semifinalserien med 2-0 i matcher.

Karlskoga behövde tre matcher för att vinna semifinalerna mot Sundbyberg. Första matchen gick till förlängning där Jason Enewold i elfte inningen avgjorde matchen med en homerun till 4-2 seger. I den andra matchen svarade Sundbyberg för en enastående offensiv föreställning med 27 hits, 10 dubblar och en homerun och mann vann enkelt med 23-12 och tvingade fram en tredje och avgörande match.
Liksom den första matchen blev den tredje matchen oerhört jämn och den avgjordes inte förrän i slutet av den nionde inningen. Sundbyberg ledde då med 9-8, hade två brända med en Karlskogalöpare på första bas, och var på väg mot SM-finalerna då Bryce Enewold kopierade sin brors bedrift i semifinalmatch 1 och avgjorde matchen med en dramatisk tvåpoängs homerun.

Stockholm, som vunnit SM-guld de senaste två åren, möter därmed 2007 års Svenska Mästare, Karlskoga, i en SM-finalserie över fem matcher.

SM-finalerna spelas enligt följande:

Lördag 18 september
14:00 Karlskoga - Stockholm (Karlskoga IP)

Söndag 19 september
13:00 Karlskoga - Stockholm (Karlskoga IP)

Lördag 25 september
13:00 Stockholm - Karlskoga (Skarpnäcks IP)
16:00 Stockholm - Karlskoga (Skarpnäcks IP)

Söndag 26 september
13:00 Stockholm - Karlskoga (Skarpnäcks IP)

--------------------------------------------------------------------------------------

Svenska Baseboll och Softboll Förbundet (SBSF) bildades 1956, och har i uppgift att utveckla och administrera idrotterna baseboll och softboll i Sverige. SBSFs prioriterade områden är tävling, spelarutveckling, utbildning samt landslagsverksamheten.

SBSF arrangerar seriespel för såväl herrar (baseboll) som damer (softboll). Förbundet har cirka 40 föreningar och 1.000 utövare.
SBSF har ett idrottsgymnasium i Leksand inriktat på spelarutveckling för både pojkar och flickor. Från och med läsåret 2011/2012 kommer idrottsgymnasiet ha status av Riksidrottsgymnasium.
SBSF skickar årligen ut cirka 100 spelare på olika landslagsuppdrag, från seniorlandslagen i baseboll och softboll, juniorlandslag baseboll och softboll, samt U15-landslag baseboll.

Internationellt är SBSF medlem av International Baseball Federation (IBAF), International Softball Federation (ISF), Confederation of European Baseball (CEB) och European Softball Federation (ESF).
SBSF har även samarbete med Major League Baseball (MLB) International och Little League International vad gäller spelarutveckling respektive internationellt tävlingsutbyte.

För mer information, besök vår webbsida www.baseboll-softboll.se.