Svenska Basketbollförbundet

Basket: Träffa Sverige inför EM-kvalet mot Ryssland

Pressmeddelande   •   Jun 03, 2014 10:32 CEST

EM-sjuan Sverige möter Ryssland i första EM-kvalmatchen 7 juni i Moskva. I gruppen finns också Holland. Sverige har som mål att kvala in till EM 2015.

Inför första kvalmatchen mot Ryssland bjuder SBBF in media till Täljehallen, Södertälje i samband med träning torsdag 5 juni. Välkomna från 10.45, träningen avslutas cirka 11.30 och sedan är spelare och ledare är tillgängliga för intervjuer.

Förbundskapten Lars Johansson har kallat följande 14 spelare till lägret i Södertälje:

Malin Aasa (Norrköping Dolphins), Frida Aili (Norrköping Dolphins), Kadidja Andersson (Udominate Basket), Anna Barthold (Northland Basket), Binta Drammeh (Dynamo Novosibirsk, RUS), Elin Eldebrink, (Villeneuve D'Ascq, FRA), Frida Eldebrink (Rivas Ecopolis, ESP), Louice Halvarsson (Rivas Ecopolis (ESP), Danielle Hamilton-Carter (Brno, CZE), Ashley Key (Brno, CZE), Kalis Loyd (BC Sepsi, ROM), Josefin Olheim (Telge Basket), Martina Stålvant (Ruzomberok, SVK), Amanda Zahui, (University of Minnesota, USA).

Sveriges spelprogram i EM-kvalet: 7 juni: Ryssland-Sverige (Moskva). 11 juni: Sverige-Holland (Luleå). 18 juni: Sverige-Ryssland (Södertälje). 22 juni: Holland-Sverige (Amsterdam).

Vänligen anmäl att du tänker komma till Henrik Schöldström, kommunikationsansvarig på Svenska Basketbollförbundet, e-post: henrik.scholdstrom@basket.se

Foto och copyright: Joel Marklund/Bildbyrån

Svenska Basketbollförbundet, som bildades 1952, har i uppgift att leda utvecklingen av basket i Sverige. Prioriterade områden är tävling, utveckling/utbildning och landslagsverksamheten.