Abadá-Capoeira Casa do Treino

Batizado - Capoeiristas ”döps” i Göteborg 5-7 mars 2010

Pressmeddelande   •   Jan 27, 2010 15:15 CET

Helgen den 5-7 mars anordnar den göteborgsbaserade Capoeira-föreningen Casa Do Treino ett kombinerat event på Katrinelundsgymnasiet, med workshop och batizado inom den afrobrasilianska kampsporten. Eventet innebär att såväl nya utövare som erfarna får chansen att uppnå en högre gradering. Batizadon, eller ”dopet” som ordet egentligen betyder, innebär även att nya utövare får sitt Capoeiranamn.

Vad är Capoeira?

Capoeira beskrivs ofta som en afrobrasiliansk kampkonst, snarare än en kampsport. Ursprungligen togs människor från Afrika för att bli slavar på sockerplantagerna i Brasilien. Slavarna utvecklade Capoeira genom att kombinera kroppsrörelser från sina hemländer med sparkar, slag och nedtagningar. Tillsammans med akrobatik, sång och musik kunde träningen kamoufleras som dans. Capoeiran användes sedan för att fly från fångenskapen.

I början av 1900-talet förbjöds Capoeira i Brasilien, där den hade utvecklats till rena gatuslagsmål, med många skadade och döda som följd. Utövarna tvingades gå under jorden och för att skydda sina identiteter vid polisens räder började man använda smeknamn på varandra, en tradition som än idag lever kvar i Capoeira. Det var inte förrän på 1930-talet som Manuel dos Reis Machado, som senare blev Mestre Bimba, startade en capoeiraskola och började utveckla Capoeira Regional. Hans elever bar vita kläder, hade sociala förhållningsregler att respektera och ett rankningssystem att utvecklas inom. Genom att på så sätt göra Capoeiran rumsren, och genom att visa på Capoeirans underhållningsvärde, fick Mestre Bimba landets regering att åter tillåta konsten. År 2008 blev Capoeira utnämnt som kulturarv i Brasilien.

Vad är en Batizado?

Batizado är ett portugisiskt ord som betyder dop. Inom Capoeiran innebär det en ceremoni där nyblivna capoeiristas får sina första cordas (rep som anger gradering) och apelidos (capoeiranamn). Vårt event är egentligen en kombination av batizado och troca de cordas, där redan döpta capoeiristas når en högre gradering och får ett nytt rep (troca de corda betyder just byta rep). I samband med dessa ceremonier anordnas också workshops och träningspass ledda av högt graderade internationella gäster.

Vad är Casa Do Treino?

Casa Do Treino är en ideell förening som har funnits i Göteborg 3 år, med träningslokal i Gårda. Förutom träningar för vuxna finns även familjecapoeira där föräldrar och barn tränar tillsammans. Föreningen har idag ca 65 aktiva medlemmar och tillhör organisationen Abadá Capoeira med ca 40 000 medlemmar runt om i världen.

Huvudtränare för föreningen är Graduado Batuque som bland annat innehar två EM-guld och två EM-silver inom sin gradering. Hans träningar är hårda, inspirerande, omväxlande och lika personliga som Capoeiran själv.

Vill du veta mer?

Vi välkomnar media till vårt Batizado-event på Katrinelundsgymnasiet den 5-7 mars 2010.

Kontakta gärna Lisa Alderin om du vill veta mer om eventet:
Telefon: 0735-209193
E-mail: calypso@abadacapoeira.eu

På vår hemsida http://www.abadacapoeira.eu/ finns mer information om Capoeira och om Casa Do Treino.

Casa do Treino i Gårda (Göteborg) har som främsta filosofi att sprida Abadá-Capoeira på ett pedagogiskt sätt. Föreningen startades i februari 2007 av graduado Batuque, som också leder träningen, och hyser idag både familje- och vuxencapoeira. Varje individ har skilda förutsättningar att utvecklas och tillföra och hos Casa do Treino finns ingen plats för diskriminering eller mobbing av något slag.