Miljöpartiet de gröna

BATONGPAKTENS BUGGNINGSFÖRSLAG HOTAR INTEGRITETEN

Pressmeddelande   •   Mar 10, 2006 12:57 CET

Folkpartiet har kommit överens med justitieministern Thomas Bodström om vissa justeringar i buggningsförslaget, detta trots att Lagrådet velat låta integritetsskyddskommittén granska förslaget. Miljöpartiets riksdagsledamot i justitieutskottet, Leif Björnlod är kritisk.

- Johan Persson har visat att liberalism för honom är de mångas rätt att förtrycka de få. Detta gör de för att eventuellt kunna sätta dit någon enstaka brottsling. På vägen offras oskyldiga och personer som aldrig ens borde ha avlyssnats. Ett ofullständigt lagförslag läggs fram, bara för att visa handlingskraft, säger Leif Björnlod.

I det justerade buggningsförslaget finns ändringar som på ytan tillmötesgår mindre delar av Lagrådets kritik. Huvudkritiken görs det dock inget åt ? att buggningsförslaget borde ha granskats av integritetsskyddskommittén tillsammans med övriga förslag från regeringen.

- Buggningsförslaget innebär att individers integritet kränks och att oskyldiga på förhand bedöms som skyldiga. Tidningsredaktioner får avlyssnas och den grundlagsskyddade yttrande- och meddelarfriheten sätts ur spel. Snart kommer inga offentliganställda våga prata med journalister av rädsla för att de är avlyssnade. Detta är ett osmakligt sätt att sätta munkavle på såväl oppositionella som ´obehagliga´ journalister, säger Leif Björnlod.

Kontakt: Leif Björnlod, riksdagsledamot 0703-323 323 Alf Karlsson, politiskt sakkunnig 070-665 69 96