Specificate Innovation

BatteryBrix - Ett innovativt batterikoncept

Pressmeddelande   •   Okt 07, 2016 16:06 CEST

BatteryBrix är inte det första LiJon-batterikonceptet på marknaden, men det är det första byggt för att vara både modulärt och skalbart. Huvudargumentet för kunderna är att slippa ständiga utvecklingskostnader för nya spännings- och kapacitetskonfigurationer. Detta tar BatteryBrix hand om genom att erbjuda färdiga och förcertifierade moduler med några olika kapaciteter.

Modulerna gör att det blir enklare och snabbare för batterisystembyggare att ta fram anpassade kundbatterier. I systemet erbjuds också en kopplingsenhet med en anpassad batteristyrenhet och en enkel display. Det blir helt enkelt rationellare att bygga batterisystem och därmed billigare för slutkunden.

Se hemsida www.batterybrix.com

BatteryBrix kommer att uppdatera och släppa nya moduler med andra kapaciteter och teknologier allt efter som de blir tillgängliga, samt om det uppstår tillräcklig kundefterfrågan.

Grön profil: LiJon-batterier innehåller mer energi per vikt och volym än de gamla blybatterierna. Modulerna tål väsentligt fler urladdningscykler, och kräver inte speciella rum för laddning. Batteritekniken innebär dessutom mycket lägre förluster vid både laddning och urladdning. Detta ger tekniken många fler tillämpningsområden än blysyrabatterier.

För närmare information:

Kontakt: Torbjörn Sundström

E-mail: torbjorn.sundstom@specificate-innovation.com

Specificate-Innovation är ett relativt nystartat innovationsföretag med inriktning på lösningar inom energilagring och elektrifiering av produkter. Specificate Innovation etablerades under maj 2014 i Göteborg. Bolaget har nu flertalet anställda, ett omfattande kontaktnät och starka partners inom elektronik- och batteri-branschen. Grundarna har en mycket lång bakgrund från elektronikindustrin och har även lång erfarenhet inom energilagring samt batteripacksutveckling.