Svensk Israel-Information

Pressmeddelande   •   Sep 23, 2010 18:22 CEST

BBC: Endast Ship to Gaza uttalade sig i rapport från FN-råd

Publicerad 23 september 2010 Artiklar , Organisationer , Politiken Stängd
Taggar:Hamas, Gaza, Israel, FN, terrorister, Iran, Ban Ki-moon, Sudan, Turkiet, Genève, Människorättsrådet, Ship To Gaza, Råd för mänskliga rättigheter, Kofi Annan, utredning, Mavi Marvara

BAN KI-MOON: ”MÄNNISKORÄTTSRÅDET ÄR PARTISKT MOT ISRAEL”

Det hade varit en sensation om inte FN:s så kallade ”Råd för mänskliga rättigheter” i Genève, under ledning av länder som Saudiarabien, Pakistan och Kuba hade fördömt Israel med anledning av Ship to Gaza. Rådet domineras helt av världens grövsta skurkstater i Mellanöstern och Afrika, och hade redan lagt skulden på Israel innan rapporten skrevs. Rådet har under de senaste åren drivit igenom dussintals hårda fördömanden mot Israel men på sin höjd utfärdat något enstaka ”beklagande” när det gäller folkmordsregimen i Sudan, och mestadels förhållit sig helt tyst gentemot förtryckarstater som Iran, Saudiarabien, Zimbabwe och Kina.

RAPPORTEN SKA INTE FÖRVÄXLAS MED DE PÅGÅENDE UTREDNINGARNA

Både FN:s generalsekreterare Ban Ki-Moon och hans företrädare Kofi Annan har tidigare fördömt ”Människorättsrådets” besatthet och partiskhet mot Israel. Jerusalem avvisade rapporten med att säga att ”den var lika partisk och ensidig som det Råd som skrivit den”, enligt BBC.

Rapporten har ingenting att göra med den officiella utredning som FN:s generalsekreterare Ban Ki-Moon tillsatt, eller den som Israel tillsatt med internationella observatörer.

FN tog avstånd från Ship to Gaza och dess metoder både före och efter försöket att segla i hamn hos Hamas. FN sade att alla leveranser till Gazaremsan ska ske via de etablerade gränsövergångarna där Israel, i samarbete med FN, varje vecka skickade in mångdubbelt större mängder. Idag flödar allt utom vapen och vapenmateriel in helt fritt via Israel, efter att den internationella Kvartettens representant Tony Blair tillsammans med Jerusalem tagit fram nya regler, utan att äventyra Israels säkerhet.

ENDAST BERÄTTELSER FRÅN SHIP TO GAZA I RAPPORTEN

Den så kallade ”utredning” av Ship to Gaza som Rådet säger sig ha gjort baseras endast på intervjuer med aktivister från Ship to Gaza, och inte med israeler, enligt BBC. Israel samarbetar istället med den utredning som FN i New York satt upp, och har också tillsatt en utredning med internationella observatörer som ska gå till botten med vad som hände efter att turkiska islamister på Mavi Marmara gick till väpnad konfrontation med det israeliska bordningsteamet med järnspett, klubbor och knivar. Även FN:s Säkerhetsråd i New York, där Turkiet (som sponsrade flottiljen) ingår, fördömde Israel bara någon timme efter att bordningen skett, innan fakta inkommit och innan videodokumentation som visade islamisternas agerande offentliggjordes. Det kan skada trovärdigheten även i Ban Ki-Moons utredning när den kommer.

OBAMA OCH FOLKRÄTTSEXPERTER: ISRAEL HADE RÄTT

Nyhetsbyrån Reuters har intervjuat ett stort antal folkrättsexperter som alla uppger att den israeliska bordningen var fullt laglig enligt internationell rätt. En svensk folkrättsprofessor vid Uppsala Universitet och Harvards framstående juridikprofessor kom till samma slutsats, liksom många andra. Obamaadministrationen anser också att Israel hade rätt. Utdrag från lagtext ger dessutom vid handen att Ship to Gaza begick ett brott mot folkrätten när man försökte segla i hamn hos Hamas.

DN, 2, SvD, 2, Gp, 2, 3, Syd, Dag, 2, 3, 4, 5, 6, Ab, 2, Vlt, 2, St, 2, Ek, Blt, Db, Gd, 2, Ek, Tv4, Sr, Svt, 2, Tl, Ft, N24, Tt, Ns

Se också:
- ”Människorättsrådet” stänger av mikrofon för palestinier som torterats i Libyen (video)
- Al Hamatzav: Undermålig rapport från ”Människorättsrådet”
- ”Människorättsrådets” expert inrättade Muammar Qaddafi Human Rights Prize
- ”Människorättsrådets” Mellanösternrapportör Richard Falk anser att 9/11 var en konspiration
- FN tog avstånd från Ship to Gaza

Källa: Fred i Mellanöstern-bloggen  BBC: Endast Ship to Gaza uttalade sig i rapport från FN-råd

Svensk Israel-Information är en ideell förening vars syfte är att bidra till en mer balanserad bild av Israel i Sverige. Vi erbjuder ärlig och saklig information och håller en öppen dialog med media och politiker. Svensk Israel-Information är inte bundet till något politiskt parti i Israel eller i Sverige. Vi arbetar genom att delta i mediasammanhang som tidningar och TV, håller föredrag, ger ut ett nyhetsbrev varje vecka och anordnar seminarier och konferenser om Israel och Mellanöstern.