BCD travel Sverige

BCD Travel förvärvar Ticket Biz

Pressmeddelande   •   Dec 02, 2015 09:36 CET

Som en del av sin tillväxtstrategi ökar BCD sin närvaro på den nordiska marknaden.

UTRECHT, Nederländerna, 2 december, 2015 – BCD Travel offentliggjorde idag förvärvet av affärsresebyrån Ticket Biz med verksamhet i Sverige och Norge.

“Med sitt goda rykte och fokus på medelstora företagskunder, kompletterar Ticket Biz vår företagskultur och våra tillväxtmål mycket väl”, säger Stewart Harvey, BCD Travel’s president för Europa, Mellanöstern och Afrika. “Köpet återspeglar vår fortsatta strävan efter tillväxt som gynnar våra kunder och som förstärker vår position inom affärsresor.”

Ticket Biz är en stark aktör på den nordiska marknaden, med cirka 150 anställda som hanterar affärsresor och möten & incitament. De har en mångfaldig kundbas och en årlig omsättning på nästan 180 miljoner euro. Ticket Biz tidigare ägare, Braganza, ett svenskt holdingbolag med verksamhet inom semesterresor, nöjesparker och flygbolag, kommer att förbli en minoritetsägare efter förvärvet.

“Vi är mycket entusiastiska över de möjligheter BCD Travel skapar för Ticket Biz, så att vi kan växa oss starkare i Norden, och vi ser fram emot att arbeta tillsammans”, säger Per G. Braathen, Braganzas ägare. “Detta steg gör det möjligt för Ticket Biz att fortsätta att utvecklas, producera värde för våra kunder, aktieägare och våra anställda – som kommer att få en större inblick i hur ett globalt företag verkar och få fler långsiktiga utvecklingsmöjligheter.”

Förvärvet av Ticket Biz är den senaste i en rad investeringar som BCD Travel har gjort under de senaste åren. Dessa förvärv bidrar till att säkerställa bolagets tillväxt och expandera sitt globala nätverk – som är till nytta för kunderna som i sin tur kan erbjudas de senaste tekniska nyheterna i sina reseprogram.

Andra väsentliga investeringar av BCD inkluderar köpet av Tbiz från Travelocity, utvecklingen av sina egna plattformar för business intelligence (DecisionSource®) och mobilteknologi (TripSource®), inrättandet av ett nytt joint venture-bolag i Brasilien, förvärvet av World Travel Services Inc. i USA och Universal Meeting Management.

Ticket Biz kommer fortsätta att verka under sitt eget varumärke som en affärsenhet inom BCD Travel.

Press contacts

In Sweden and Norway:
Thomas Adén
thomas.aden@ticketbiz.se

In other markets:
Serge Sadzo
serge.sadzo@bcdtravel.be

About BCD Travel
BCD Travel helps companies make the most of what they spend on travel. For travelers, this means keeping them safe and productive, and equipping them to make good choices on the road. For travel and procurement managers, it means advising them on how to grow the value of their travel program. For executives, we ensure that the travel program supports company objectives. In short, we help our clients travel smart and achieve more. We make this happen in 110 countries with more than 11,000 creative, committed and experienced people. And it’s how we maintain an industry-leading client-retention rate of 96%, with 2014 sales of US$24.2 billion. For more information, visit www.bcdtravel.com.

About Ticket Biz
Ticket Biz is a Travel Management company that delivers comprehensive travel and travel management services to Nordic companies and organizations. We use our expertise to help companies with smart and cost effective solutions for meetings and travel related services. Ticket Biz sales are approximately SEK 1.7 billion annually and the company has about 150 employees. Ticket Biz is currently represented in Sweden, Norway, Finland and Denmark and is headquartered in Stockholm. For more information, visit www.ticketbiz.se.

About BCD Group
BCD Group is a market leader in the travel industry. The privately owned company was founded in 1975 by John Fentener van Vlissingen and consists of BCD Travel (global corporate travel management), Travix (online travel: CheapTickets, Vliegwinkel, BudgetAir, Flugladen and Vayama), Park 'N Fly (off-airport parking) and joint ventures Parkmobile International (mobile parking applications) and AERTrade International (consolidating and fulfillment). BCD Group employs over 12,500 people and operates in 110 countries with total sales of US$25.6 billion, including US$10 billion in partner sales. For more information, visit www.bcdgroup.com.