Beamways AB

Beamways spårtaximodell visas på COP15, Köpenhamn, 12 dec, 2009.

Pressmeddelande   •   Dec 09, 2009 12:15 CET

Beamways har konstruerat en fullt fungerade demonstrationsmodell av sitt spårtaxisystem. Modellen visas för första gången på spårtaxikonferensen Podcar City Conference 3 i Malmö 9-10 december. Därefter kommer modellen att flyttas till Bella Center i Köpenhamn där FN’s klimatkonferens pågår. Modellen kommer att användas för att demonstrera hur spårtaxi kan spela en roll i att minska utsläppen av växthusgaser från våra persontransporter.

“Det är en stor ära för oss att vara representerade på COP15”, säger Bengt Gustafsson, vd på Beamways, “Vi tror att vår modell kan bidra till att öka förståelsen hos deltagarna i klimatkonferensen för hur spårtaxi fungerar och vilka utsläppsreduktioner ett införande av spårtaxi kan medföra”.

Om spårtaxi

Spårtaxi är ett revolutionerande nytt sätt att utföra lokala persontransporter i städer. Spårtaxi förenar bekvämligheten och reshastigheten hos bilen med miljöfördelarna hos kollektivtrafik.

Spårtaxi har fordon i bilstorlek som färdas automatiskt längs upphöjda banor. Med spårtaxi reser du direkt, punkt till punkt, utan att stanna på vägen, och delar bara kabin med övriga i ditt sällskap.

Spårtaxifordonen står inne på stationerna, det finns inga tidtabeller, hållplatsstopp eller byten. Alla passagerare är garanterade sittplats och det finns plats för bagage, barnvagnar, rullstolar och t o m cyklar.

Om Beamways

Beamways AB är ett privatägt företag i Linköping. Beamways spårtaxikoncept har hittills utvecklats under ca tre år.

Beamways är inne I en utvärderingsfas där olika studier som ska verifiera spårtaxisystemets genomförbarhet utförs. Konceptets principer har också patentsökts. Efter denna period kommer Beamways att behöva ytterligare kapital för att bygga den testbana som behövs för att slutgiltigt verifiera spårtaxikonstruktionen.

Parallellt med det tekniska arbetet engagerar sig Beamways i informationsverksamhet, spårtaxistudier och forskning, samt utför marknadsaktiviteter.

Mer information finns på Beamways hemsida: www.beamways.com.