Beans AB - det goda kaffet

Beans Nöjdkundindex 2012

Pressmeddelande   •   Aug 31, 2012 10:00 CEST

96 procent kan tänka sig att rekommendera Beans

96 procent av kaffeleverantören Beans kunder kan tänka sig att rekommendera företaget till andra. Det är en ökning med fyra procentenheter jämfört med förra året.

Det visar Beans årliga kundundersökning, Nöjd Kund Index, NKI, där 333 av 1 238 kunder har svarat.

– Det är nästan overkliga siffror. När ett företag växer så snabbt som vårt finns alltid risken att tappa ”spänsten”, men det har vi inte gjort, visar de här siffrorna. Kunderna blir allt mer nöjda med det vi levererar och det känns riktigt bra, säger Rune Bergo, vd på Beans.

När det gäller smaken på kaffet får Beans också toppbetyg. 92 procent av kunderna svarar att påståendet ”Vi på vårt företag är överlag nöjda med smaken på kaffet i vår kaffemaskin” stämmer ganska bra eller mycket bra.

– Smaken, motiverade medarbetare och ett målmedvetet miljöarbete är Beans framgångsfaktorer. Viuppfattas som det goda företaget med det goda kaffet. Det ger oss många nya kunder.

Nästan alla kunder, 99 %, anser att påståendet ”Jag känner mig trevligt bemött i mina kontakter med Beans” stämmer ganska bra eller mycket bra.

–Vi gör cirka 20000 besök hos våra kunder varje år i form av bland annat leveranser av kaffe, rengöring och installation av maskiner. Då är det viktigt att ha motiverade och serviceinriktade medarbetare. Den här undersökningen visar att vi har det, säger Rune Bergo.

Kunderna är också nöjda med att företaget håller vad det lovar: 9 av 10 anser att det stämmer ganska bra eller mycket bra. Drygt 8 av 10 av Beans kunder anser att det är positivt eller mycket positivt att företaget kompenserar för hela sin verksamhets klimatpåverkan. Nästan nio av tio anser också att det är viktigt med en leverantör som har ett ansvarsfullt miljöarbete.

Inom följande områden har kundernas förtroende för Beans ökat det senaste året, och de säger att nedanstående påståenden stämmer ganska bra eller mycket bra:

• Min säljrepresentant har tillräcklig kompetens och uppträder professionellt.
  • Beans servicepersonal har ett trevligt och tillmötesgående sätt.
  • Beans har snabb service vid fall där det blir fel.
  • Jag får snabba leveranser av varor.

För mer information, kontakta:
- Rune Bergo, vd Beans, 070-585 21 50, rune.bergo@beans.se

För att ta del av hela undersökningen, se relaterat material nedan

Beans har sedan starten 2002 utvecklats till en av Sveriges snabbast växande kaffeleverantörer till kontor. Bolaget omsatte 2011 ca 58 miljoner kr och vi finns i Stockholm och Göteborg.

Stor del i Beans framgång har vårt koncept Garanterad Smak, vilket är ett för branschen unikt koncept kring smak och support och som har resulterat i ett stort antal mycket nöjda kunder.

Vi kopplar alla våra åtaganden mot vite.

Beans har även en välutvecklad Internettjänst, Beans Online, som utöver dygnet-runt-öppen Nätbutik, också är ett för branschen unikt verktyg där våra kunder kan serviceanmäla sina maskiner samt hålla koll på att Beans sköter sina åtaganden som leverantör.

2007 inledde vi vårt miljöarbete i syfte att minimera vår klimatpåverkan. Vi mäter vår verksamhet ur klimatsynpunkt, skär ned det vi kan och klimatkompenserar årligen för det som blir kvar. Sedan 2009 kompenserar vi även för den klimatpåverkan som våra kunders kaffemaskiner genererar i form av elförbrukning. Vi kallar detta ”Ett smakfullt engagemang”.

Vår kreditvärdighet är god vilket borgar för att våra kunder kan känna sig trygga med Beans som stabil leverantör under många år framöver. Referenser bland Beans kunder som kan kontaktas finns på vår hemsida, www.beans.se