Moderaterna

Beatrice Ask kommenterar vänsterpartiernas valmanifest: Rödgrönt valmanifest kapitulerar inför våld och brott!

Pressmeddelande   •   Sep 01, 2010 09:52 CEST

- Flera gånger har företrädare för vänsterpartierna utlovat besked om riktningen för rättspolitiken. När oppositionen nu presenterat sitt valmanifest förefaller man medvetet ha mörkat rättsväsendet. Att förvänta sig att väljarna ska lägga sina röster för en helt oförutsebar politik är snudd på oförskämt, säger Beatrice Ask.

- De rödgrönas avsnitt om trygghet tycks ha fått begränsas till vad Thomas Bodström kunde rymma i en Facebook-kommentar från Massachusetts. Det enda konkreta besked som lämnas är att vänsterpartierna i förhållande till regeringen vill spara en miljard på rättsväsendet. Att gå till val utan en politik på rättsväsendets område är häpnadsväckande oseriöst.

- Det är tydligt att de rödgröna inte kunnat enas i frågor om huruvida man ska sänka straffen för våldsbrott, återinföra halvtidsfrigivning av fängelsedömda, förbjuda buggning eller legalisera narkotikabruk. Vad som är värre är att de inte vill kännas vid problemet. Det är en oansvarighet som saknar motstycke, och som om de rödgröna skulle vinna valet innebär att arbetet mot våld och brott fullständigt lamslås och att man kapitulerar inför våldet och brottsligheten, avslutar Beatrice Ask.

I samband med att Beatrice Ask under onsdagen förtidsröstar i Kulturmagasinet i Sundsvall presenterar hon en granskning av vänsterpartiernas valmanifest ur rättsväsendets perspektiv.

I samband med presentationen finns hon tillgänglig för media för att ge ytterligare kommentarer. Hon finns under dagen även tillgänglig för kommentarer per telefon.

Tid: 10:15, onsdagen den 1 september
Plats: Kulturmagasinet, Packhusgatan 4, Sundsvall

För mer information, kontakta:

Martin Valfridsson
Pressekreterare hos Beatrice Ask