Bee Urban

BeeUrban tilldelades Primes "Årets samhällsbyggarinitiativ 2013"

Pressmeddelande   •   Jul 06, 2013 17:45 CEST

Bee Urban, som upplåter fadderskap av bikupor till företag i storstadsmiljö, tilldelades igår Primes utmärkelse "Årets samhällsbyggarinitiativ", i Almedalen. Utmärkelsen syftar till att belöna initiativ som bäst visar på organisations ambition att i sin verksamhet på ett nyskapande sätt förena samhälls- och affärsidéer för att på så sätt bidra positivt till samhällets utveckling. Priset instiftades av Prime under årets almedalsvecka.

Tävlingen om utmärkelsen Årets Samhällsinitiativ utlystes i början av Almedalsveckan. Vem som helst hade möjlighet nominera bidrag genom ett inlägg märkt med hashtaggen #samhällsbyggare på Twitter. Totalt nominerades 17 organisationer, däribland Volontärbyrån, Skjutsgruppen, Berättarministeriet och Bee Urban. Vinnaren valdes ut av en jury bestående av Margret Atladottir från Aftonbladet, Biörn Riese från Mannheimer Swartling, Henrik Svanqvist från Skanska och Carl-Fredrik Jaensson från Prime.

-  Starka samhällsidéer är ofta också bra affärsidéer och detta inser fler och fler. För alla oss som står med ena benet i näringslivet och andra i politiken eller samhällsdebatten finns ett ansvar att påminna om att det finns ett gemensamt intresse att samhället utvecklas till det bättre, säger Carl Fredrik Jaensson, parter på Prime och ordförande i juryn.

Vinnaren Bee Urban har tagit fasta på att var tredje tugga av vad vi äter är beroende av honungsbin och bibestånden är hotade såväl globalt som lokalt.  Bee Urban säljer bikupor inklusive skötsel till företag, som på så sätt kan vara med och bidra till lösningen på den globala pollineringskrisen. Honungen som bildas som biprodukt ges också till företagen, vilket bidrar till att skapa ett engagemang i frågan bland medarbetarna. Ett fantastiskt exempel på kombinerad affärs- och samhällsnytta tyckte juryn för Årets samhällsbyggarinitiativ.

-  Det klart att vi som försöker påverka genom att vara aktiebolagsaktivister blir glada av en sådan här utmärkelse. Alla vinner på att göra rätt val och fler inser att det är först när man kan kombinera ekonomisk och ekologisk vinst som man kan snacka riktig lönsamhet, säger Karolina Lisslö, styrelseordförande för Bee Urban.

Ett djupare resonemang kring varför det är viktigt att lyfta fram dagens samhällsbyggare finns att läsa i Jaenssons inlägg på Aftonbladet Debatt tisdagen den 2 juli.

För vidare information om Utmärkelsen Årets Samhällsbyggarinitiativ se här eller kontakta Carl-Fredrik Jaensson på 070 – 341 46 12. Läs mer om Bee Urbans verksamhet här, eller kontakta Karolina Lisslö, på 073-897 00 14.

Bee Urban har som första företaget i Sverige, kanske i hela världen, tagit på sig rollen att bidra till ökat antal bin genom att erbjuda företag en helt ny CSR-profil med hjälp av bikupor i stadsmiljö. Vi hjälper företag att säkerställa en av de ekosystemtjänster som deras egen företagsidé vilar på. Oavsett om  CSR-arbetet vill lägga fokus på matproduktion, CO2-neutralisering eller biologisk mångfald så är Bee Urban ett nytänkande och relevant inslag för en hållbar miljöpolicy!