Naturskyddsföreningen i Stockholms län

Begåvat spårförslag glädjer

Pressmeddelande   •   Feb 16, 2011 15:40 CET

- Det är mycket, mycket glädjande att regeringen nu verkar ha beslutat sig för att snarast få till en fullständig utbyggnad av Mälarbanan. Att skjuta på utbyggnaden på en del av sträckan har faktiskt inte varit speciellt begåvat, för att använda infrastrukturministerns egna ord. Ett sätt att finansiera detta är att använda intäkterna från trängselskatten, något som stockholmarna faktiskt röstade på när de sa ja i folkomröstningen 2006.

Det säger Mårten Wallberg, ordförande i Naturskyddsföreningen i Stockholms län, med anledning av att infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd nu vill tidigarelägga utbyggnaden av två nya spår mellan Tomteboda-Barkarby. Tidigare har denna vitala del av sträckan Tomteboda-Kalhäll skjutits på framtiden.

- Med denna utbyggnad så kommer den nya Citybanan att kunna utnyttjas maximalt. Självklart så måste det nu snabbt även tas beslut om en omfördelning av pengar för infrastruktursatsningar i stockholmsregionen så att finansiering säkras så att fullbordandet av järnvägsplan för sträckan kan komma till stånd och bygget påbörjas 2013, och det är där som trängselskatten finns som säker finansieringskälla.

För ytterligare information kontakta:
Mårten Wallberg
0733-746 714, 08-644 52 70

Naturskyddsföreningen är en ideell miljöorganisation med kraft att förändra. Naturskyddsföreningen i Stockholms län jobbar med en mängd olika regionala miljöfrågor. Inom länet finns 27 kretsar med sammanlagt 44 000 medlemmar. Vi  jobbar med allt från lokala planfrågor till att arrangera utflykter.