Nilsson Special Vehicles AB

BEGRAVNINGSBILAR IFRÅN NILSSON SPECIAL VEHICLES HELBILSGODKÄNDA

Pressmeddelande   •   Nov 29, 2010 08:00 CET

Nilsson Special Vehicles Begravningsbilar som är byggda på Volvo V70 har nu ett helbilsgodkännande. Det är Begravningsbilar med Volvos D5 motor och i utförande som 3-dörrars bil eller 5-dörrars bil med 2 säten. Gällande 3-dörrars bilen så är den helbilsgodkänd med såväl framhjuls – som fyrhjulsdrift. Certifikatet är utfärdat av VCA (Vehicle Certification Agency) i England.

”Detta innebär att vi kan marknadsföra och sälja dessa produkter inom hela EU” säger Thomas Hult som är ansvarig för certifiering av alla produkter som tillverkas hos Nilsson Special Vehicles. ”Ett europeiskt helbilsgodkännande får man genom att såväl produkt som tillverkningsprocess uppnår ett stort antal kriterium”, forsätter han.

EU’s krav på specialvagnar och dess tillverkare skärps vilket gynnar dom företag som har resurser och möjlighet att möta dessa kriterier. Nilsson Special Vehicles är ett av dessa företag och det är en målsättning ifrån bolaget att alla produkter som tillverkas och säljs av Nilsson ska vara helbilsgodkända för Europa. Hela processen genomsyras av att slutkunden ska känna sig trygg och säker i det fordon som levereras ifrån Nilsson och med ett helbilsgodkännande plus att företaget är ISO 9001 certifierat borgar för att detta uppnås på alla sätt.

Nilsson Special Vehicles strategi är att växa i Europa med alla sina produkter ( ambulans, limousine och begravningsbil) och med ett helbilsgodkännande så är förutsättningarna att lyckas betydligt gynnsammare.

Sedan tidigare har Nilssons i Laholm ett europeiskt helbilsgodkännande för sin Ambulans som även den är byggd på Volvo V70.