Seminoff

Behandling av skolios och ryggskott.

Pressmeddelande   •   Mar 17, 2012 15:19 CET

Efter att ha tagit emot ett antal klienter som haft problem av sin skolios, upptäckte jag att deras muskeltester svarade på precis samma sätt. När man gör en statisk muskeltest på en frisk muskel så ska den kunna hålla emot ett manuellt tryck, klarar den inte det så får den för dålig stimulans från nervsystemet.

Jag upptäckte att musklerna svarade tvärsemot varandra, dvs att om den sneda bukmuskeln var stark på höger sida så var den svag på vänster sida. Om muskeln som håller in skulderbladet på ena sidan var stark, var motsvarande muskel på andra kroppshalvan svag. Hela den här muskulära obalansen gör att kroppen dras som en skruv, vilket vrider kroppen och ger en krökning av ryggraden. Bara genom att stimulera muskelkommunikationen genom olika övningar, kunde man få musklerna att räta upp ryggraden.

Ett exempel jag hade sommaren 2011 var en flicka som var 15 år och som använde nattkorsett i ett försök att minska skoliosen. Redan efter vi korrigerat muskelkommunikationen vid två tillfällen kunde hon inte längre få på sig sin korsett. Vi sågs först i maj och hon hade fått en operation inbokad i september/oktober. Vid operationen skulle man skruva fast titanskruv i ryggraden för att räta ut den. Den operationen tror jag aldrig blev av. Vill ni ha referens på det kan jag kontakta flickans föräldrar.

På bilden jag bifogade är en kille som kom in med ett akut ryggskott, vi tog bild före och efter behandlingen. Även där drog musklerna ryggraden fel, de allra flesta hade nog trott at man behövt "knäcka" ryggen för att få det rätt. Men vi arbetade lugnt och metodiskt med att stärka upp muskelkommunikationen i de muskler som inte kroppen av någon orsak ville aktivera, sedan fick vi också släppa på lite muskelknutor. På en halvtimme var han rak som en fura, efter att ha smugit längst väggen.

Vi har ett unikt sätt att arbeta och kan ofta justera din kroppshållning redan på plats vid ert första besök. Det som gör oss så unika är att vi har en väldigt bred plattform, med neurologiska kunskaper efter arbete på Sahlgrenska och komplementär-medicinska kunskaper från några av världens främsta inom sitt område.