Ementor AB

Behovsbaserad serverstrategi modellen för Vetlanda kommun

Pressmeddelande   •   Nov 29, 2006 09:16 CET

(Sverige) Behovsbaserad serverstrategi ger ökad prestanda, lägre kostnader och bättre miljö. Allt fler kommuner inser det. Efter att ha sneglat på grannkommunen Älmhult räknar nu även Vetlanda med att spara in på resurser i och med sin nya serverstrategi.

Vetlanda kommun är den till ytan största kommunen i Jönköpings län och har drygt 26 000 invånare. Kommunen arbetar målmedvetet för en levande landsbygd och i det ingår en stor satsning på 24-timmarsmyndigheten. När Vetlanda kommun ville installera ett nytt system för sin skolverksamhet stod det klart att den befintliga datorhallen började bli för trång och man sökte därför en ny lösning för sin servermiljö.

"Inspirerade av Atea/Ementors installation i grannkommunen Älmhult, sökte vi en ny, effektiv och överblickbar infrastruktur med utgångspunkt i en behovsbaserad serverstrategi, som dessutom stod väl rustad inför framtiden", säger Joachim Hulthén, systemtekniker på Vetlanda kommun.

Den första delen av installationen består av ett system för skolverksamheten. Men den nya infrastrukturen skall också ses som en del i den stora satsningen på att leverera service enligt 24-timmars-principen, där man förbättrar och förenklar administrationen av befintlig miljö.

"När vi formulerade vår uppgift var Atea/Ementor de enda som - sett ur vårt perspektiv - kunde lösa uppgiften inom en rimlig tid. Och självklart hade vi även varit och tittat på installationen i Älmhult som Atea/Ementor hade gjort tidigare. Det bidrog naturligtvis starkt till vårt val av leverantör", konstaterar Joachim Hulthén.

I grunden använder man ett nät från Novell med ett stort antal applikationsservrar på Microsoft-plattform. Till det får man en utrustning som innehåller EVA4000, Blade nya C-klass samt tillhörande diskhyllor med VM-ware VI3 Enterprise Edition där Virtual Center är central management. Utrustningen skapar redundans och snabba och säkra serverinstallationer med hjälp av verifierade servermallar. Men det finns även pengar att spara. I Vetlandas fall rör det sig om mer än 10 000 kronor i månaden bara i minskade elkostnader. Dessutom räknar man med att spara uppemot 150 000 i årliga investeringskostnader på serversidan.

"Flertalet svenska kommuner sitter med för stor IT-kapacitet. Förutom att det kostar mycket pengar kräver det mycket övervakning. Genom en behovsbaserad serverstrategi uppnås ökad prestanda, lägre kostnader och bättre miljö. Fler och fler kommuner börjar upptäcka det", säger Lars Pettersson, vd på Atea.

"Med det här upplägget blir det lättare att jobba mer pro aktivt samtidigt som vi frigör teknikresurser, sparar skattepengar och i slutändan skonar miljön. Det här kommer i grunden att förändra kommunens IT-verksamhet till fromma för kommuninvånarna", förklarar Joachim Hulthén.

För ytterligare information kontakta:
Lars Pettersson, VD, Atea, mob + 46 705 17 28 02, lars.pettersson@atea.com

Atea, Ementor och Topnordic är tillsammans Sveriges ledande obundna leverantör av IT-infrastruktur. Vi fortsätter göra IT-vardagen enklare för våra kunder och samlar från 1 januari 2007 verksamheterna under namnet Atea. Atea har 1000 medarbetare på 25 orter från Malmö i söder till Luleå i norr och en omsättning på 5300 MSEK.