Beijer Electronics AB

Beijer Electronics etablerar dotterbolag i Shanghai

Pressmeddelande   •   Apr 06, 2006 11:31 CEST

Beijer Electronics har beslutat att etablera ett dotterbolag i Shanghai i Kina. Etableringen förstärker Beijer Electronics offensiva strategi som en global aktör av HMI-produkter efter förra årets förvärv av Hitech Electronics i Taiwan.

- Vi är mycket nöjda med förvärvet av Hitech Electronics och satsningen i Kina syftar till att genom lokal närvaro i Kina ta tillvara de stora utvecklingsmöjligheterna som finns i regionen, säger Göran Sigfridsson, VD för Beijer Electronics.

Dotterbolaget i Kina kommer som huvuduppgift att bearbeta marknaden och stödja koncernens försäljning samt bidra med teknisk support i landet. Satsningen innebär att Beijer Electronics breddar sin försäljnings- och supportorganisation i Kina.

Koncernen har genom Hitech Electronics en lokal distributör i Kina. Etablering av ett lokalt dotterbolag kommer att stödja Hitechs säljkanal i landet. Satsningen är också ett led i lanseringen av Beijer Electronics nya terminalserie EXTER på den kinesiska marknaden. EXTER introducerades i Kina på mässan Factory Automation Asia som hölls i Shanghai i slutet på november 2005 där den rönte ett stort intresse.

Dotterbolaget i Shanghai kommer att bemannas med lokal personal från Kina och Taiwan. Den initiala bemanningen med fem medarbetare är i stort sett klar och verksamheten beräknas kunna vara i drift efter sommaren 2006.

Malmö 2006-04-06

För mer information kontakta VD och koncernchef Göran Sigfridsson på tel 040-35 86 00 eller mobiltel 0706-35 86 10.

Beijer Electronics är ett expansivt och framgångsrikt företag inom automation. Vi representerar och samarbetar med flera underleverantörer, bl a Mitsubishi Electric, och våra egenutvecklade operatörsterminaler har blivit en världssuccé. Vi är ett internationellt företag med dotterbolag i Finland, Norge, Taiwan, Tyskland och USA. Beijer Electronics är noterat på Stockholmsbörsens O-lista.