Beijer Electronics AB

Beijer Electronics introducerar frekvensomriktare med mellanspänning och höga effekter

Pressmeddelande   •   Mar 26, 2012 08:45 CEST

De nya frekvensomriktarna i serien SD700 är avsedda för applikationer inom tung industri, gruvdrift och infrastruktur med effekter upp till 1,8 MW.

Beijer Electronics stärker drivsystemserbjudandet med en rad olika frekvensomriktare från den kända spanska tillverkaren Power Electronics.

SD700 erbjuder mellanspänning och höga effekter till motordrifter för noggrann reglering av hastighet och moment. Frekvensomriktarna finns tillgängliga för effekter mellan  2,2 kW–1,8 MW och spänningar mellan 230–690 VAC. Frekvensomriktarna är avsedda för drifter i de allra tuffaste miljöerna, såsom tung industri, stenkrossar, gruvor och infrastruktur.

SD700 har en avancerad mekanisk konstruktion för att förenkla installation och underhåll. De tre huvudmodulerna: likriktare, mellanledskondensatorer och kraftslutsteg, är mekaniskt åtskilda vilket gör dem enkla att komma åt via fronten.

SD700-seriens frekvensomriktare erbjuder kraftfull kontroll och stabilitet genom den inbyggda vektorkontrollen. Den inbyggda regleringen gör att extrema driftsfall inte leder till ofrivilliga driftstopp.
En enkel och välbekant programmeringsmiljö säkerställer snabb och problemfri drifttagning.

Funktioner

• Effektområde 2,2 kW-1,8 MW och 230-690 VAC nätspänning
  • Dynamisk bromschopper upp till 22 kW
  • Högt startmoment på upp till 200 procent
  • Specifika inbyggda funktioner för exempelvis pumpar och stenkrossar
  • Kommunikationsgränssnittet Modbus RTU som standard, med valfri Profibus, DeviceNet, Modbus TCP, m.m.
  • Detektering och korrigering av kritiska situationer som kan uppstå
  • Standard för elsäkerhet (IEC 22G/109/NP de IEC 61800-5)
  • Inbyggda drosslar, EMC och dV/dt-filter
  • Inbyggd PLC
  • Extra skyddslack på kretskort för utmanande industrimiljöer
  • IP20 och IP54-kapsling
  • Enkelt underhåll, alla komponenter tillgängliga från fronten
  • Direktkommunikation till enheten via GSM och GPRS
  • Tre års garanti

Beijer Electronics erbjuder kompletta drivsystemlösningar med frekvensomriktare, servo/motion och mjukstartare anpassade för olika branscher. Produktsortimentet backas upp av en internationell expertgrupp, Beijer Electronics Drives Group, som stödjer kunderna med applikationshjälp och teknisk rådgivning.

De nya frekvensomriktarna finns tillgängliga i samtliga storlekar för omedelbar leverans från Beijer Electronics centrallager den 19 mars 2012.

Om Beijer Electronics

Beijer Electronics är ett expansivt teknikföretag med lång erfarenhet inom industriell automation och datakommunikation. Bolaget utvecklar och marknadsför konkurrenskraftiga produkter och lösningar med användaren i fokus. Sedan starten 1981 har Beijer Electronics utvecklats till en internationell koncern med verksamhet i 19 länder och en omsättning på 1 400 mkr 2011. Bolaget är noterat på NASDAQ OMX Nordiska Börs Stockholms Small Cap-lista under symbolen BELE.

För mer information kontakta:
Gert-Inge Nilsson, Manager Drives Systems Beijer Electronics: +46 (0)40 35 86 63

• SD700 Inverters.jpg