Beijer Electronics AB

Beijer Electronics lanserar HVAC frekvensomriktare klassade IP55 och IP66

Pressmeddelande   •   Mar 19, 2012 08:04 CET

Beijer Electronics lanserar HVAC frekvensomriktare klassade IP55 och IP66

Beijer Electronics expanderar nu driverbjudandet med en ny serie frekvensomriktare under eget varumärke som är specialanpassad för HVAC och klassade IP55 och IP66.

Genom denna lansering erbjuder Beijer Electronics, utöver IP55 och IP66-klassningar, även specialfunktioner för HVAC, maritima applikationer och industriell automation. Därmed får dessa marknader tillgång till en ny kostnadseffektiv standard för fläkt- och pumpkontroll. Genom användarvänlig och innovativ design kombinerat med robust utförande ger dessa kompakta frekvensomriktare en kraftfull kontroll och pålitlighet i driften.

Beijer Electronics frekvensomriktare för HVAC går under namnet H2 och finns tillgängliga i flera storlekar inom intervallet 0,75-160 kW. De har en rad olika funktioner som exempel enfas- eller trefasingång, strömbrytare, Ethernet och fältbussar.

Funktioner

• Dedikerade funktioner för fläkt- och pumpapplikationer
  • Intelligenta pumpfunktioner, som pumpspolning, torrkörningsskydd, kaskadreglering av flera pumpar, underhållsvärmning och motionering av stillastående pump
  • Intelligenta fläktfunktioner, som remövervakning, fire mode, PID-reglering med sleepfunktion
  • Inbyggt EMC-filter som standard
  • IP55 och IP66-kapslingar
  • Inbyggd PLC
  • Alternativ huvudströmbrytare
  • Energioptimering
  • BACnet och Modbus RTU som standard
  • Ethernet- och fältbusskommunikation
  • Enkel parametrering via grafisk display med stöd för ett flertal språk däribland svenska
  • Snabb kopiering av parametrar mellan flera enheter via Bluetooth Memory Stick

Beijer Electronics erbjuder kompletta drivsystemlösningar med frekvensomriktare, servo/motion och mjukstartare anpassade för olika branscher. Produktsortimentet backas upp av en internationell expertgrupp, Beijer Electronics Drives Group, som stödjer kunderna med applikationshjälp och teknisk rådgivning.

De nya frekvensomriktarna finns tillgängliga i samtliga storlekar för omedelbar leverans från Beijer Electronics centrallager den 19 mars 2012.

Vi ställer ut på Nordbyggmässan den 20-23/3. Välkommen till vår monter A30:11.

Om Beijer Electronics

Beijer Electronics är ett expansivt teknikföretag med lång erfarenhet inom industriell automation och datakommunikation. Bolaget utvecklar och marknadsför konkurrenskraftiga produkter och lösningar med användaren i fokus. Sedan starten 1981 har Beijer Electronics utvecklats till en internationell koncern med verksamhet i 19 länder och en omsättning på 1 400 mkr 2011. Bolaget är noterat på NASDAQ OMX Nordiska Börs Stockholms Small Cap-lista under symbolen BELE.

• För mer information var vänlig kontakta:
    Gert-Inge Nilsson, Beijer Electronics: 040-35 86 63

• Beijer Electronics HVAC group.jpg