Beijer Electronics AB

Beijer Electronics sluter globalt ramavtal med Tetra Pak

Pressmeddelande   •  Okt 15, 2003 12:44 CEST

Beijer Electronics har idag tecknat ett långsiktigt ramavtal med Tetra Pak om leveranser av operatörsterminaler. Ramavtalet är globalt och gäller leveranser av operatörsterminaler till både processutrustning och maskinstyrningar som Tetra Pak tillverkar och säljer över hela världen. Kommande beställningar från Tetra Pak förväntas bli ett viktigt bidrag till Beijer Electronics årliga försäljning av HMI-produkter som under 2002 uppgick till cirka 170 mkr.

- Tetra Pak blir en ny och viktig kund till Beijer Electronics. Avtalet är en bekräftelse på våra konkurrenskraftiga produkter och vårt sätt att tillmötesgå olika kundbehov, säger Göran Sigfridsson, VD på Beijer Electronics.

Tetra Pak är en av världens största användare av automationsutrustning. Ramavtalet har föregåtts av en omfattande utvärdering i hård konkurrens med andra leverantörer. Flera faktorer har övervägt till Beijer Electronics fördel. Tetra Pak har bl a sett till produkternas prestanda och kvalitet samt utveckling och anpassning av både mjuk- och hårdvara enligt kundens behov. Global närvaro med standardprodukter samt att Beijer Electronics ligger i framkant i utvecklingen av nästa generations operatörsterminaler är andra faktorer som varit avgörande vid valet av leverantör.

Avtalet gäller leveranser av standardprodukter som kundanpassats med egen design för Tetra Pak. Avtalet inkluderar även leveranser till underleverantörer godkända av Tetra Pak.

Leveranser har redan inletts och kommer successivt att byggas upp under resterande del av 2003 och under 2004.

För mer information kontakta VD och koncernchef Göran Sigfridsson på tel 040-35 86 00 eller mobiltel 0706-35 86 10.

Beijer Electronics är ett av Nordens mest expansiva och framgångsrika företag inom industriautomation. Våra egenutvecklade operatörsterminaler har blivit en världssuccé. Vi representerar och samarbetar också med flera underleverantörer, bl a Mitsubishi Electric. Beijer Electronics är noterat på Stockholmsbörsens O-lista.