Vänsterpartiet

- Beklagligt att socialdemokratin inte tydligt tar ställning för full sysselsättning!

Pressmeddelande   •   Mar 30, 2006 15:21 CEST

I dagens frågestund med statsministern undrade Camilla Sköld Jansson, andre vice ordförande för vänsterpartiet, om statsministern är beredd att tillföra Riksbanken ett sysselsättningsmål. Statsministern gav inget tydligt besked.

- Riksbanken har inget sysselsättningsmål att leva upp till, i stället är det mål om låg inflation som ska överordnas allt annat. I praktiken innebär det att riksbanken motverkar en politik som stimulerar jobbtillväxten, sa Camilla Sköld Jansson.

- Denna ordning ifrågasätts allt mer. Statsministern har själv uttryckt att det är problematiskt att Riksbanken är så snabb med att höja räntan då det hämmar sysselsättningen. Den socialdemokratiska kongressen uttalade att sysselsättningen ska vara det överordnade målet. Det är beklagligt att statsministern inte tar konsekvenserna av sina egna och sitt partis ställningstaganden.

- Vänsterpartiet har valt väg och för oss är det självklart att arbete åt alla ska vara det viktigaste målet, avslutade Camilla Sköld Jansson. Vi skulle önska att även den socialdemokratiska regeringen kom fram till samma ståndpunkt.

Camilla Sköld Jansson 070-343 9633

Vänsterpartiets presstjänst 070-662 9106